Home > Interparliamentary Cooperation > Multilateral Parliamentary Cooperation > COSAC > COSAC meetings > XL COSAC

 

logo be

AAA Print

XL COSAC

3-4.11.2008, PARYŻ

SKŁAD DELEGACJI

Pos. Andrzej Grzyb (PSL) – przewodniczący Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP, pos. Andrzej Gałażewski (PO) – wiceprzewodniczący Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP, Karol Karski (PiS) – wiceprzewodniczący Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP, sen. Edmund Wittbrodt (PO) – przewodniczący Komisji Spraw Unii Europejskiej Senatu RP, sen. Zdzisław Pupa (PiS) – wiceprzewodniczący Komisji Spraw Unii Europejskiej Senatu RP.

PORZĄDEK DZIENNY

Poniedziałek, 3 listopada 2008

  1. Spotkanie grup politycznych.
  2. Wystąpienia inauguracyjne przewodniczącego Senatu Republiki Francuskiej Gérarda Larchera i przewodniczącego Zgromadzenia Narodowego Republiki Francuskiej Bernarda Accoyera.
  3. Otwarcie XL spotkania COSAC przez przewodniczących komisji do spraw europejskich Zgromadzenia Narodowego i Senatu.
  4. Przyjęcie porządku dziennego.
  5. Prezydencja francuska Unii Europejskiej – wystąpienie premiera Francji François Fillona, pytania i odpowiedzi.
  6. Prezentacja 10. raportu półrocznego COSAC oraz wyników prac grupy roboczej ds. współpracy parlamentów narodowych przy realizacji Protokołu nr 2 w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności. Debata.
  7. Bezpieczeństwo energetyczne a Unia Europejska – Claude Mandil, były dyrektor wykonawczy Międzynarodowej Agencji Energii. Debata.
  8. Przybliżanie Europy obywatelom. Jakie działania należy podjąć? Jaka rola dla parlamentów?
    - wystąpienie Pierre'a Lequillera, przewodniczącego Delegacji ds. Unii Europejskiej Zgromadzenia Narodowego;
    - wystąpienie Jeana-Pierre'a Jouyeta, sekretarza stanu do spraw europejskich;
    - debata.
  9. Spotkanie przewodniczących – opracowanie konkluzji i stanowiska XL COSAC.

Wtorek, 4 listopada 2008

  1. Włączenie parlamentów narodowych w [monitorowanie] przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, w szczególności w kontrolę działalności Europolu i ocenę działalności Eurojustu
    - wprowadzenie: Hubert Haenel, przewodniczący Delegacji ds. Unii Europejskiej Senatu;
    - wystąpienie Jacques'a Barrota, wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej
    - wystąpienie Maxa-Petera Ratzela, dyrektora Europolu;
    - wystąpienie Joségo Luisa Lopesa da Moty, przewodniczącego Kolegium Eurojustu
    - debata.
  2. Ocena testu subsydiarności w odniesieniu do dyrektywy w sprawie wprowadzenia w życie zasady równego traktowania osób bez względu na religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. Debata.
  3. Przyjęcie konkluzji i stanowiska XXXIX spotkania COSAC.

DOKUMENTY

 


wersja pdf

Kontrybucje przyjęte na XL spotkaniu COSAC

(Dz. Urz. UE 2009 C 17, s. 1)

Paryż, 4 listopada 2008

1. Kryzys gospodarczy i finansowy

1.1. COSAC popiera konkluzje Rady Europejskiej z 15–16 października 2008 r., w tym również środki, które mają zostać podjęte w celu stymulacji wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Zgadza się również z celem, jakim jest opracowanie reformy międzynarodowego systemu finansowego w oparciu o zasady takie jak przejrzystość, zdrowe praktyki w bankowości, odpowiedzialność, uczciwość i globalne zarządzanie. COSAC zachęca instytucje europejskie i państwa członkowskie do poprawy nadzoru w sektorze bankowym oraz do ściślejszej koordynacji polityki gospodarczej i pieniężnej.

1.2. COSAC z zadowoleniem przyjmuje fakt, iż zwrócono się do Komisji o przedstawienie propozycji dotyczących utrzymania międzynarodowej konkurencyjności przemysłu europejskiego oraz podkreśla, że spowolnienie gospodarcze nie może doprowadzić do porzucenia celów Unii Europejskiej w zakresie zrównoważonego rozwoju i strategii klimatycznej.

1.3. COSAC wyraża zadowolenie z powodu szczytu, który odbędzie się w Waszyngtonie (DC) 15 listopada i ma nadzieję, że UE przyczyni się do jego sukcesu, prezentując jednomyślne stanowisko oraz wychodząc z propozycjami zreformowania systemu finansowego i realizacji konkretnych reform w tej dziedzinie.

2. Zmiany klimatyczne

2.1. COSAC z radością przyjmuje ambitne cele określone przez Radę Europejską z myślą o walce ze zmianami klimatycznymi i promowaniu trwałych źródeł energii oraz wzywa Radę i Parlament Europejski do realizacji celu, jakim jest osiągnięcie ogólnego porozumienia przed końcem 2008 r.

3. Bezpieczeństwo energetyczne

3.1. COSAC uważa, że kluczowe znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa energetycznego ma oszczędność energii, zróżnicowanie źródeł energii, w tym również rozwój odnawialnych źródeł energii i szlaków transportowych, wprowadzenie europejskich planów kryzysowych na wypadek odcięcia dostaw, podjęcie rzeczywistej współpracy między krajowymi operatorami systemów przesyłowych oraz określenie polityki inwestycyjnej w dziedzinie infrastruktury energetycznej (zwłaszcza jeżeli chodzi o wzajemne połączenia sieci elektroenergetycznych i gazowych oraz terminale ciekłego gazu ziemnego). Jeżeli kraje UE będą w stanie udzielić między sobą odpowiedzi na te pytania, wzmocni to ich stosunki z krajami będącymi dostawcami nośników energii. Bezpieczeństwo energetyczne zależy również od silniejszego poczucia solidarności w łonie Unii Europejskiej oraz między państwami członkowskimi w odniesieniu do kwestii energetycznych, a także od wysiłków podejmowanych w tej dziedzinie przez poszczególne państwa członkowskie.

4. Przybliżenie Europy jej obywatelom - traktat z Lizbony

4.1. COSAC uważa, że aby obywatele UE mogli ją lepiej rozumieć, powinna ona koncentrować się na najważniejszych sprawach leżących w centrum wspólnych interesów, gdyż tylko w przypadku takich spraw UE gwarantuje właściwy szczebel poszukiwania rozwiązań, oraz informować o nich opinię publiczną.

4.2. COSAC stwierdza, że traktat z Lizbony rozszerza możliwości działania UE w dziedzinie działań
zewnętrznych, w obszarze wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, a także w sferze ładu gospodarczego i społecznego. Zauważa również, że traktat wprowadza procedurę gwarantującą poszanowanie zasady pomocniczości. Wejście traktatu w życie z pewnością przybliżyłoby Europę obywatelom.

4.3. COSAC ma nadzieję, że obawy wyrażone przez Irlandczyków podczas referendum w sprawie traktatu z Lizbony zostaną rozwiane, a już w grudniu 2008 r. pojawi się rozwiązanie, które będzie możliwe do zaakceptowania przez wszystkie strony.

4.4. COSAC wyraża zaniepokojenie z powodu wniosku w sprawie rozporządzenia dotyczącego publicznego dostępu do dokumentów (COM(2008) 229), które w porównaniu z obecną sytuacją nie powinno ograniczać dostępu do dokumentów. COSAC zwraca się wobec tego do Parlamentu Europejskiego i Rady o zagwarantowanie pełnego publicznego dostępu do dokumentów europejskich, zgodnie z zasadą przejrzystości.


wersja pdf

Konkluzje

Paryż, 4 listopada 2008

1. Udział parlamentów narodowych w kontroli działalności Europolu i ocenie działalności Eurojustu

1.1. COSAC podkreśla, jak wielkie znaczenie ma rozwijanie współpracy policyjnej i sądowej w Unii Europejskiej. Przypomina o roli, jaką parlamenty narodowe odgrywają w kontrolowaniu działalności policyjnej, jak również w ocenie działalności organów sądowniczych w państwach członkowskich. Potwierdza potrzebę poddania współpracy w tych dziedzinach kontroli Parlamentu Europejskiego z udziałem parlamentów narodowych.

1.2. W wyniku debaty z 4 listopada br. COSAC ma nadzieję, że forma, jaką może przybrać ten udział będzie omówiona podczas następnych spotkań.

1.3. COSAC pragnie, aby Komisja Europejska przekazywała dokument konsultacyjny przed zakończeniem prac nad projektami rozporządzeń dotyczących działalności Eurojustu i Europolu oraz udziału parlamentów narodowych.

2. Ocena kontroli pomocniczości

2.1. COSAC z zadowoleniem przyjmuje wyniki ostatniej kontroli pomocniczości w odniesieniu do projektu dyrektywy wdrażającej zasadę równego traktowania bez względu na religię, przekonania, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. Kontrolę przeprowadziło 17 parlamentów lub izb w ciągu ośmiu tygodni. Ponadto, udział w kontroli pomocniczości wzięło 15 innych parlamentów lub izb z 13 państw członkowskich, ale nie były one w stanie przeprowadzić jej w przepisanym terminie.
Zdecydowana większość państw członkowskich, które przeprowadziły kontrolę oceniła, że badany projekt nie jest sprzeczny z zasadą pomocniczości. Jednakże wiele spośród nich stwierdziło, że Komisja niewystarczająco uzasadniła projekt jeśli chodzi o zgodność z zasadami pomocniczości i proporcjonalności.

2.2. COSAC odnotowuje trudności zgłaszane przez większość parlamentów narodowych co do harmonogramu, w związku z tym, że okres ośmiu tygodni przypadł na czas przerwy wakacyjnej. Uważa, że w takich przypadkach należy rozważyć możliwość odpowiedniego dostosowania terminu.

3. Wyniki prac grupy roboczej ds. współpracy miedzy parlamentami narodowymi w sprawie pomocniczości i proporcjonalności

3.1. Kierując się decyzjami podjętymi na XXXIX spotkaniu COSAC z 7-8 maja 2008 r. w Brdo pri Kranju podczas prezydencji słoweńskiej, COSAC odnotowuje podsumowanie prac grupy roboczej składającej się z przedstawicieli parlamentów narodowych przy UE, które zawiera pomysły, jak ulepszyć współpracę przy realizacji Protokołu nr 2 Traktatu z Lizbony w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności, oraz dziękuje Sekretariatowi COSAC za przygotowanie raportu, który był materiałem wyjściowym do dyskusji na forum COSAC.

3.2. COSAC dziękuje służbom Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego za współpracę z grupą roboczą oraz za ich zaangażowanie na rzecz dobrego stosowania Protokołu nr 2 Traktatu z Lizbony. Zauważa w szczególności konstruktywne podejście Komisji Europejskiej i jej wolę, by każdą uzasadnioną opinię parlamentu narodowego uwzględniono jako wkład w dialog polityczny między parlamentami narodowymi i Komisją Europejską.

3.3. COSAC z zadowoleniem przyjmuje nieformalne zalecenie Komisji Europejskiej, by nie uwzględniać 4 tygodni sierpnia przy obliczaniu ostatecznego terminu przesyłania uzasadnionych opinii. COSAC wyraża nadzieję, że w przyszłości Komisja sformalizuje to rozwiązanie oraz apeluje do Rady i Parlamentu Europejskiego, by zastosowały podobne podejście.

3.4 COSAC z zadowoleniem przyjmuje fakt, że parlamenty lub izby, które mają ewentualne zastrzeżenia w kwestii zgodności danego projektu z zasadą pomocniczości, wymieniają informacje o trybie działania tak szybko jak to możliwe.

3.5. COSAC uważa, że IPEX jest najbardziej właściwym forum wczesnego przekazywania informacji na temat pomocniczości oraz oficjalnych decyzji parlamentów narodowych w tej kwestii. COSAC zachęca również do nieformalnej wymiany informacji na temat pomocniczości, np. między przedstawicielami parlamentów narodowych przy UE.

3.6. COSAC zachęca parlamenty narodowe, by w pełni wykorzystywały sieć pracowników parlamentarnych działających w Brukseli. COSAC uważa, że owa sieć to najbardziej skuteczny kanał stałej wymiany wczesnych i nieformalnych informacji o wynikach działań kontrolnych podejmowanych przez parlamenty narodowe. COSAC zachęca Parlament Europejski, by rozważył, w jaki sposób chciałby współpracować z tą siecią.

3.7. COSAC z zadowoleniem przyjmuje fakt, że parlamenty narodowe oceniają ćwiczenia pilotażowe jako działania potrzebne przed wejściem w życie Traktatu z Lizbony i w związku z tym zamierza je kontynuować. Uważa, że COSAC jest właściwym forum politycznych kontaktów w sprawie pomocniczości.

3.8 COSAC uważa, że Sekretariat COSAC powinien informować parlamenty narodowe o osiągnięciu progu, który uruchamia procedury „żółtej kartki” lub „pomarańczowej kartki”.

4. Raport półroczny

4.1. COSAC z zadowoleniem przyjmuje przygotowany przez sekretariat COSAC 10. półroczny raport, który jest ważnym źródłem informacji o tym, w jaki sposób parlamenty narodowe i Parlament Europejski wywiązują się ze swych powinności oraz o przebiegu współpracy międzyparlamentarnej.

Tłum. z jęz. angielskiego: Monika Chabowska

wróć do góry