Home > Interparliamentary Cooperation > Multilateral Parliamentary Cooperation > COSAC > COSAC meetings > XLIII COSAC

 

logo be

AAA Print

XLIII COSAC

31.05-1.06.2010, MADRYT

SKŁAD DELEGACJI

Pos. Stanisław Rakoczy (PSL) – przewodniczący Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP, pos. Andrzej Gałażewski (PO) – wiceprzewodniczący Komisji, pos. Tadeusz Iwiński (Lewica) – wiceprzewodniczący Komisji, sen. Edmund Wittbrodt (PO) – przewodniczący Komisji Spraw Unii Europejskiej Senatu RP, sen. Maciej Klima (PiS) – wiceprzewodniczący Komisji.

PORZĄDEK DZIENNY

Poniedziałek, 31 maja 2010

  1. Powitanie przez przewodniczącego Komisji Wspólnej ds. Unii Europejskiej Kongresu Deputowanych Miguela Arias Canete
  2. Wystąpienie inauguracyjne przewodniczącego Kongresu Deputowanych José Bono Martíneza
  3. Wystąpienie Premiera José Luisa Rodrígueza Zapatero
  4. Debata z sekretarzem stanu ds. Unii Europejskiej Diego Lópezem Garrido
  5. Rola COSAC po wejściu w życie Traktatu z Lizbony, w kontekście 13. raportu półrocznego COSAC
  6. Konkluzje Konferencji Przewodniczących Parlamentów UE
  7. Przyszłość UE

Wtorek, 1 czerwca 2010

  1. Priorytety polityczne nowej Komisji Europejskiej
  2. Nowy model stosunków między parlamentami narodowymi i Parlamentem Europejskim po wejściu w życie Traktatu z Lizbony
  3. Przyjęcie wkładu i wniosków XLIII COSAC

DOKUMENTY

 


wersja pdf

Wkład XLIII spotkania COSAC

(Dz. Urz. UE 2010 C 207, s. 1)

Madryt, 31 maja – 1 czerwca 2010 r.

1. Izraelska operacja wojskowa przeciwko statkom płynącym do Strefy Gazy

1.1 COSAC wyraża głębokie ubolewanie z powodu ofiar śmiertelnych w wyniku izraelskiej operacji wojskowej przeciwko statkom płynącym do Strefy Gazy oraz przekazuje wyrazy współczucia rodzinom ofiar.
1.2 COSAC potępia użycie przemocy.
1.3 COSAC popiera żądanie natychmiastowego, pełnego i bezstronnego dochodzenia w sprawie tych wydarzeń i związanych z nimi okoliczności, złożone w imieniu UE przez Wysokiego Przedstawiciela Catherine Ashton.
1.4 COSAC wspiera unijne wezwanie do natychmiastowego, trwałego i bezwarunkowego otwarcia przejść w celu umożliwienia przepływu pomocy humanitarnej, towarów handlowych i osób do i ze Strefy Gazy.

2. Polska katastrofa lotnicza

2.1 COSAC wyraża głęboki żal w związku z tragiczną śmiercią w wypadku lotniczym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i wszystkich członków jego delegacji w dniu 10 kwietnia 2010 roku. Symboliczne znaczenie tragedii wzmacnia fakt, że zdarzyła się ona w 70. rocznicę zbrodni katyńskiej, która naznaczyła całe pokolenie w jednym z najsmutniejszych epizodów w historii Europy.

3. Kryzys gospodarczy

3.1 COSAC wyraża zaniepokojenie w związku z głębokim kryzysem gospodarczym, który ma istotny wpływ na wszystkie gospodarki i społeczeństwa europejskie, przynosząc słaby wzrost gospodarczy, wysoki poziom bezrobocia i zadłużenia, i który zmusił rządy do podjęcia interwencji w celu podtrzymania systemu bankowego i finansowego, utrzymywania działalności gospodarczej oraz zapewnienia systemu opieki społecznej.
3.2 COSAC popiera zaangażowanie Unii Europejskiej w odnowioną strategię na rzecz zrównoważonego wzrostu i zatrudnienia, określoną w strategii „Europa 2020” przedstawionej przez Komisję Europejską i popieranej przez Radę Europejską. Wzywa się parlamenty narodowe, aby kierowały się strategią „UE 2020”.
3.3 COSAC zauważa z niepokojem, że obecnie żadne z państw członkowskich strefy euro nie spełnia kryteriów określonych przez Pakt Stabilności i Wzrostu w zakresie deficytu budżetowego, długu publicznego oraz stabilności cen, chociaż sytuacja w poszczególnych państwach jest różna.
3.4 COSAC uważa, że środki przyznane przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy, Komisję Europejską, Europejski Bank Centralny i członków strefy euro celem stabilizacji finansowej Grecji były nieuniknione. Członkowie strefy euro uważają, że euro jest potrzebne i że skutki międzynarodowego kryzysu finansowego i gospodarczego byłby jeszcze gorsze bez wspólnej waluty.
3.5 COSAC wspiera tworzenie skutecznych mechanizmów regulujących i kontrolujących rynki finansowe w celu uniknięcia podobnego kryzysu w przyszłości.

4. Wyzwania klimatyczne - przygotowanie do Cancun

4.1 COSAC zwraca uwagę na konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 25-26 marca 2010 r. i potwierdza konkluzje z XLII posiedzenia COSAC w Sztokholmie w dniach 5-6 października 2009 r. w sprawie Wyzwania klimatyczne - droga do Kopenhagi.
4.2 COSAC wzywa zatem instytucje UE do odegrania aktywnej roli w trakcie przygotowań następnej konferencji klimatycznej ONZ - COP16 w Cancun w Meksyku w dniach 29 listopada 2010 r. - 10 grudnia 2010. Głównym celem jest osiągnięcie globalnego i szerokiego porozumienia prawnego mającego na celu utrzymanie wzrostu temperatury na poziomie poniżej 2°C w porównaniu do poziomów przedprzemysłowych.

5. Ramy instytucjonalne

5.1 Na swoim pierwszym zwyczajnym posiedzeniu zwołanym po wejściu w życie Traktatu z Lizbony, COSAC gratuluje Panu Hermanowi Van Rompuy objęcia stanowiska Przewodniczącego Rady Europejskiej, a baronowej Catherine Ashton mianowania na stanowisko Wysokiego Przedstawiciela Unii Europejskiej do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Wiceprzewodniczącej Komisji Europejskiej.
5.2 COSAC wyraża nadzieję, że możliwości zagwarantowane przez Traktat z Lizbony zostaną w pełni wykorzystane oraz że powołanie Catherine Ashton doprowadzi do realizowania skutecznej wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa przy wsparciu Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych, która powinna zacząć działać jak najszybciej.
5.3 Biorąc pod uwagę szczególny charakter tego obszaru polityki, COSAC podkreśla zasadniczą rolę parlamentów narodowych w parlamentarnej kontroli wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony.
5.4 COSAC popiera przystąpienie UE do Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, zgodnie z artykułem 6 Traktatu o Unii Europejskiej, i wzywa, aby negocjacje prowadzące do przystąpienia do niej zostały wkrótce zakończone. Negocjacje te powinny zagwarantować, że Unia Europejska będzie mogła składać pisemne uwagi i uczestniczyć w wysłuchaniach, w przypadku gdy skargi są składane w odniesieniu do aktów prawnych Unii. Parlamenty narodowe powinny mieć możliwość przekazania Komisji Europejskiej swoich uwag dotyczących jej mandatu negocjacyjnego.
5.5 COSAC zwraca uwagę na propozycję zmiany traktatów w odniesieniu do środków przejściowych dotyczących składu Parlamentu Europejskiego, zapewniających
18 dodatkowych miejsc w Parlamencie Europejskim, zgodnie z ustaleniami Rady Europejskiej przyjętymi na posiedzeniu w dniach 18 i 19 czerwca 2009 roku.

6. Równowaga instytucjonalna UE

6.1 COSAC z zadowoleniem przyjmuje wzmocnione możliwości kontroli parlamentarnej spraw unijnych, wynikające z wzmocnienia parlamentarnego wymiaru działań UE w Traktacie z Lizbony; w tym kontekście zauważa wzrost możliwości wywierania wpływu na politykę europejską zarówno przez parlamenty narodowe, jak i Parlament Europejski, oraz możliwości ściślejszej współpracy w celu zapewnienia demokratycznej kontroli polityki europejskiej.
6.2 COSAC podkreśla, że porozumienia międzyinstytucjonalne nie powinny w żadnym wypadku wpływać na międzyinstytucjonalną równowagę Unii, na literę ani ducha Traktatu o Unii Europejskiej.
6.3 COSAC przypomina, że niezależność Komisji Europejskiej nie powinna być kwestionowana, a akty Rady nabierają szczególnego znaczenia dla parlamentów narodowych, które kontrolują ten organ za pośrednictwem swoich rządów. COSAC oczekuje, że poszczególne uprawnienia wszystkich instytucji UE, określone w traktatach, zostaną utrzymane, i nie pociągną za sobą żadnych zmian w statusie Rady, a tym samym zostanie utrzymana zdolność wpływania na politykę europejską przez parlamenty narodowe i Parlament Europejski.

7. Strategie regionalne

7.1 COSAC pragnie, aby członkowie Unii dla Śródziemnomorza nadal opierali się na wartościach i celach ustalonych 15 lat temu w deklaracji barcelońskiej i wzmocnionych podczas szczytu w Paryżu w lipcu 2008 roku, w celu uczynienia obszaru śródziemnomorskiego obszarem pokoju, rozwoju oraz dialogu międzyludzkiego i kulturowego, i dlatego z zadowoleniem przyjmuje zapowiedź zorganizowania szczytu Unii dla Śródziemnomorza w 2010 roku.
7.2 COSAC wyraża swoje poparcie dla umocnienia stosunków między Unią Europejską i Ameryką Łacińską. COSAC z zadowoleniem przyjmuje wyniki 6. szczytu UE - Ameryka Łacińska i Karaiby, który odbył się w Madrycie w dniach 18 i 19 maja.
7.3 COSAC z zadowoleniem przyjmuje rozpoczęcie realizacji przez UE strategii dla regionu Morza Bałtyckiego, która jest ważną makro-regionalną strategią, gdyż jej skuteczna realizacja i dobra ocena śródokresowa utorują drogę wzmocnionej współpracy regionalnej.
7.4 COSAC potwierdza swoje długoterminowe wsparcie dla Europejskiej Polityki Sąsiedztwa i Partnerstwa Wschodniego, w tym kształtowania parlamentarnego wymiaru Partnerstwa Wschodniego.
7.5 COSAC z zainteresowaniem zauważa publiczne konsultacje prowadzone w ramach strategii dla regionu Dunaju, w celu przyjęcia i uruchomienia tej strategii w trakcie 2011 roku.

8. Rozszerzenie

8.1 COSAC popiera wszystkie obecnie złożone wnioski o członkostwo w Unii Europejskiej. COSAC wzywa również do negocjacji z wszystkimi krajami kandydującymi, które powinny być w satysfakcjonujący sposób kontynuowane, pod warunkiem, że ustalone w tym zakresie zasady, w szczególności kryteria kopenhaskie, zostaną spełnione.

9. Definicja projektu aktu ustawodawczego

9.1 COSAC z niepokojem zauważa, że opinia Komisji i Rady dotycząca tego, czym jest „projekt aktu ustawodawczego”, wykluczyłaby z kontroli parlamentów narodowych, prowadzonej zgodnie z Protokołem (nr 2), pewne akty ustawodawcze, które są w istocie ustawodawcze i mogą stwarzać problemy w zakresie pomocniczości. COSAC wzywa Komisję i Radę do zrewidowania ich stanowiska.

10. Przyszła rola COSAC

10.1 Od 1 grudnia 2009 r. Traktat z Lizbony umożliwia w sprawach dotyczących projektów aktów ustawodawczych, w rozumieniu art. 289 (3) TFUE, przeprowadzanie kontroli w drodze procedury i ze skutkami określonymi w Protokole (nr 2) w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności. COSAC pragnie pogratulować Komisji Europejskiej i Radzie ich stanowiska, które dotychczas przyczyniło się do sprawnego funkcjonowania nowego protokołu (nr 2). Podobnie, COSAC z zadowoleniem przyjmuje proces dialogu politycznego z Komisją Europejską. Monitorowanie roli parlamentów narodowych, jak wskazano w szczególności w artykule 12 Traktatu o Unii Europejskiej i poszczególnych protokołach do niego, pozostanie jednym z priorytetów COSAC.
10.2 Tak zwany „system wczesnego ostrzegania”, ustanowiony w Protokole (nr 2), i mechanizm koordynacji pomiędzy parlamentami narodowymi powinny odgrywać odpowiednią rolę w COSAC. W związku z tym COSAC uważa za niezbędne, aby zwykłe spotkania stały się miejscem wymiany poglądów na tematy delikatne politycznie z właściwymi członkami Komisji Europejskiej i Rady, Przewodniczącym Rady Europejskiej, Przewodniczącym Komisji Europejskiej, jak również z Przewodniczącym Rady, w kontekście statutowej roli COSAC.
10.3 Na zwyczajnych posiedzeniach COSAC mogą się odbywać: prezentacja przez Przewodniczącego Komisji Europejskiej Rocznego Programu Pracy Komisji - w pierwszym półroczu oraz ocena działalności Komisji – w drugim półroczu.
10.4 Ponadto, COSAC zachęca Komisję Europejską, Prezydencję Rady i Parlament Europejski do przekazywania uwag do niniejszego wkładu.

Tłum. Anna Trębaczkiewicz, BSM


wersja pdf

Konkluzje XLIII COSAC

Madryt, 31 maja – 1 czerwca 2010 r.

1. Ocena kontroli pomocniczości

1.1 COSAC z zadowoleniem przyjmuje wynik skoordynowanej kontroli pomocniczości w sprawie wniosku Komisji Europejskiej dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jurysdykcji, prawa właściwego, uznawania i wykonywania orzeczeń sądowych i dokumentów urzędowych dotyczących dziedziczenia oraz w sprawie utworzenia europejskiego certyfikatu spadkowego.
1.2 COSAC zauważa, że zdecydowana większość parlamentów uczestniczących w kontroli jest zadowolona z uzasadnienia Komisji Europejskiej w sprawie wniosku w zakresie jego zgodności z zasadą subsydiarności i nie ma szczególnych uwag co do uzasadnienia.
1.3 COSAC uznaje znaczenie ośmiu kontroli pomocniczości przeprowadzonych do momentu wejścia w życie Traktatu z Lizbony w dniu 1 grudnia 2009 r., ponieważ służą one jako bezcenne źródło wiedzy w zakresie stosowania zasady pomocniczości.
1.4 Po wejściu w życie Traktatu z Lizbony, COSAC uważa, że skoordynowane kontrole pomocniczości nie powinny być dłużej priorytetem Konferencji, chociaż kontrole te mogą być przeprowadzane na zasadzie ad hoc na podstawie wniosku każdej Prezydencji. Niemniej jednak COSAC powinna nadal koncentrować się na sprawach związanych z poprawą efektywności nadzoru parlamentarnego w sprawach UE.
1.5 W związku z tym COSAC zachęca parlamenty narodowe do zwiększenia wykorzystania IPEX oraz innych form współpracy, aby zapewnić wzajemny przepływ informacji w odniesieniu do odpowiednich działań i stanowisk.

2. Raport półroczny

2.1 COSAC z zadowoleniem przyjmuje trzynasty Raport Półroczny jako cenne źródło informacji na temat nowych uprawnień parlamentów narodowych po wejściu w życie Traktatu z Lizbony oraz sugestii dotyczących przyszłości COSAC.
2.2 COSAC uważa, że przyszłe raporty nie powinny być przeprowadzane regularnie, ale na podstawie wniosku Prezydencji i tylko w zakresie kwestii związanych z COSAC. Celem raportu powinno być ustalenie istotnych spraw i / lub kontrowersji, które będą omawiane w trakcie posiedzenia zwyczajnego COSAC.

3. Przyszłość COSAC

3.1 COSAC uznaje, że jej spotkania stwarzają niepowtarzalną okazję do wymiany najlepszych praktyk i informacji z innymi parlamentami w sprawie monitorowania krajowej polityki europejskiej rządów oraz do wysłuchania i zapytania o stanowisko innych parlamentów w wielu innych sprawach UE. Ponadto, COSAC chce podkreślić, że w przyszłości powinno się unikać dyskusji na tematy proceduralne, tak by móc skupić się na debatach politycznych w sprawach europejskich - będących przedmiotem wspólnego zainteresowania komisji ds. UE. COSAC powinna zapraszać Przewodniczącego Rady Europejskiej, rotacyjną Prezydencję Rady Unii Europejskiej i Przewodniczącego Komisji Europejskiej, jak również Wysokiego Przedstawiciela Unii Europejskiej do spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz właściwych komisarzy do wzięcia udziału w debatach COSAC.
3.2 Jak ustalono w Regulaminie, porządek obrad każdego posiedzenia jest sporządzany przez przewodniczącego komisji parlamentu pełniącego rolę gospodarza po wcześniejszych konsultacjach z Trojką i przewodniczącymi COSAC. Jednakże, w przypadku gdy prezentacja Rocznej Strategii Politycznej lub innego podobnego dokumentu przez Przewodniczącego Komisji Europejskiej będzie przedmiotem zainteresowania uczestników spotkania COSAC, taki punkt powinien być umieszczony w porządku obrad.
3.3 Propozycja debaty na temat konkretnego projektu aktu ustawodawczego UE może być zamieszczona w porządku obrad COSAC, jeżeli projekty te dotyczą w szczególności kwestii spornych, które mogą stanowić podstawę debaty politycznej, w szczególności w zakresie spraw europejskich. Do udziału w debatach może być zaproszony właściwy członek Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego oraz właściwy minister z kraju sprawującego Prezydencję w celu przedstawienia opinii.
3.4 Biorąc pod uwagę dyskusję toczącą się w ramach Konferencji Przewodniczących Parlamentów UE, COSAC powinna rozważyć w jaki sposób można wykorzystać i zoptymalizować nowe technologie takie jak wideokonferencje i fora takie jak IPEX w celu wdrożenia artykułu 10 Protokołu (nr 1) w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej.
3.5 Aktualny format spotkań COSAC, w tym spotkania według klucza europejskiej afiliacji politycznej, uznaje się za odpowiedni i nie powinien on być zmieniany. Na wniosek Prezydencji, mogą być rozważane dyskusje w małych grupach lub panelu dyskusyjnym.
3.6 Czas wystąpień powinien być ograniczony w Regulaminie do nie więcej niż 3 minut, chyba że Prezydencja postanowi inaczej z uwagi na szczególne okoliczności. Nie powinno być żadnego ograniczenia w Regulaminie w odniesieniu do liczby wystąpień każdej delegacji, chyba że Prezydencja podejmie decyzję o wprowadzeniu pewnych ograniczeń w związku z okolicznościami danego spotkania.
3.7 Zalecana jest nieformalna wymiana informacji przed spotkaniami, w szczególności na temat stanowiska danego parlamentu w kwestiach, które będą omawiane. Skutecznym sposobem realizacji tej wymiany poglądów jest wykorzystanie sieci pracowników w Brukseli. Na wniosek Prezydencji możliwe jest również formalne przygotowanie w formie kwestionariuszy i podsumowań rozesłanych przez Sekretariat.
3.8 Wnioski i wkład są przygotowywane przez każdą Prezydencję i przyjmowane podczas zwyczajnego posiedzenia, zgodnie z Regulaminem. Jednakże – jako zasada ogólna - powinny one być krótkie i dotyczyć tylko kwestii omawianych na posiedzeniu. COSAC może również zwrócić się do Prezydencji, aby ta wystąpiła do Komisji Europejskiej, Rady i Parlamentu Europejskiego z prośbą o reakcję na wkład.

 

Tłum. Anna Trębaczkiewicz, BSM

wróć do góry