Home > Interparliamentary Cooperation > Multilateral Parliamentary Cooperation > Meetings of the of the Committees on... > Meetings of the of the EU Affairs... > VI SPOTKANIE

 

logo be

AAA Print

VI SPOTKANIE

16-18.09.2007, NIDA

PORZĄDEK DZIENNY

  1. Dyskusja nt. najbliższego spotkania COSAC, w tym:
    – dyskusja nt. poprawy procedur rozpatrywania spraw UE w poszczególnych parlamentach;
    – przyszłość Europy i oczekiwania związane z Konferencją Międzyrządową;
    – zmiana regulaminu COSAC
  2. Sekretariat COSAC – wyznaczenie i finansowanie stałego członka Sekretariatu na okres 2008-2010
  3. Gazociąg Północny
  4. Wymiar śródziemnomorski UE
  5. Debata nad ewentualnym wspólnym stanowiskiem, które mogłoby być uwzględnione w konkluzjach XXXVIII COSAC
  6. Debata nad przyszłymi tematami do dyskusji na forum COSAC

wersja pdf

CONCLUSIONS*

Nida, 17 September 2007

The representatives of the Committees on European Affairs of the Riigikogu of the Republic of Estonia, the Saeima of the Republic of Latvia, the Seimas of the Republic of Lithuania, the Senate of the Republic of Poland and the Sejm of the Republic of Poland, having met in Nida on 17 September 2007 for their informal meeting,

On the expectations of the outcomes of the Intergovernmental Conference (IGC)

  • welcome the constructive atmosphere which allowed to overcome the constitutional crisis of the EU and call for full implementation of the scope and content of the IGC mandate, which would lead to the final conclusion of the negotiations on the Reform Treaty during the Informal Meeting of Heads of State and Government in Lisbon on 18-19 October;
  • underline that the initial expectations of the Committees on European Affairs of the respective countries were that the role and position of the national parliaments would not be weaker in the new Reform Treaty than those defined in the Constitutional Treaty. The participants, therefore, welcome the provision of the IGC mandate to strengthen the role of the national parliaments;
  • emphasise the vital importance for the EU of the provisions to make a reference to the spirit of solidarity among the Member States as regards the energy policy as well as the promotion of interconnection of energy networks in the new Reform Treaty and suggest that this issue remain in the focus of a political debate within the COSAC;

On the Nord Stream (Baltic Sea) gas pipeline

  • express their great concern about environmental risks of the Nord Stream project, especially due to huge quantities of chemical munitions dumped during and after World War II;
  • emphasize the necessity of the integration of the energy markets of the EU as well as the necessity of diversification of the supplies, stress that the implementation of the Nord Stream (Baltic Sea) pipe line project takes the EU away from achieving the goal of the common energy policy
  • believe that the implementation of the large-scale project can affect the whole Baltic Sea region and could only be launched provided that a comprehensive environmental impact assessment is carried out and consultations with all parties concerned are successfully accomplished;

On the EU Mediterranean Dimension

  • stress the importance of the Barcelona process and welcome the governmental and parliamentary cooperation in the framework of the EU-Mediterranean Dimension which was achieved through implementation of mutual commitments;
  • underline that the South and Eastern Dimensions of the EU Neighbourhood Policy should be balanced and mutually recognised;

On Accession to the Schengen Area

  • welcome the efforts and support of the Portuguese Presidency targeted at the accession of the New Member States to the Schengen Area;
  • note that the enlargement of the Schengen Area will facilitate further enhancement of the development of the EU Internal Market;

On relations between the EU and Russia

  • underline that the EU needs to remain united and consolidated in its policy towards Russia;
  • note that time has come to re-examine and strengthen the EU-Russia relations, which must lead to development of a clear strategy based on common values and the rule of law.

wersja pdf

KONKLUZJE

Nida, 17 września 2007

Przedstawiciele komisji spraw europejskich Riigikogu Republiki Estonii, Seimasu Republiki Litwy, Saeimy Republiki Łotwy, Senatu i Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, którzy spotkali się na nieformalnym spotkaniu w Nidzie w dniu 17 września 2007 roku.

W sprawie oczekiwań na wyniki Konferencji Międzyrządowej (IGC)  

  • z zadowoleniem przyjmują sprzyjającą atmosferę, która pozwoliła na przezwyciężenie kryzysu konstytucjonalnego UE i wzywają do pełnego wdrożenia treści i zakresu mandatu IGC, co powinno doprowadzić do zakończenia negocjacji w sprawie traktatu rewizyjnego podczas nieformalnego spotkania szefów państw i rządów w dniach 18-19 października w Lizbonie;
  • podkreślają, że od początku komisje spraw europejskich poszczególnych państw oczekiwały, że rola i pozycja parlamentów narodowych w nowym traktacie rewizyjnym nie będzie słabsza od tych określonych w Traktacie Konstytucyjnym. Dlatego też uczestnicy spotkania z zadowoleniem przyjmują postanowienia mandatu IGC, dotyczące wzmocnienia roli parlamentów narodowych;
  • podkreślają ogromne znaczenie dla Unii Europejskiej postanowień odnoszących się w nowym traktacie rewizyjnym do ducha solidarności między państwami członkowskimi w kwestiach polityki energetycznej i promowania koncepcji wzajemnych powiązań sieci energetycznych oraz sugerują, aby kwestiom tym poświęcono szczególną uwagę podczas debaty politycznej na forum COSAC.

W sprawie Gazociągu Północnego (na Morzu Bałtyckim)

  • wyrażają swoje ogromne zaniepokojenie zagrożeniem ekologicznym, związanym z budową Gazociągu Północnego, w szczególności biorąc pod uwagę duże ilości broni chemicznej pozostawionej w czasie i po II wojnie światowej;
  • podkreślają konieczność integracji rynków energetycznych UE oraz dywersyfikacji dostaw energii; zaznaczają, że realizacja projektu Gazociągu Północnego oddala UE od osiągnięcia celu stworzenia wspólnej polityki energetycznej;
  • uważają, że wdrożenie projektu na tak dużą skalę może mieć wpływ na cały region Morza Bałtyckiego i może być rozpoczęte jedynie wówczas, gdy zostanie sporządzona wszechstronna ocena wpływu tego projektu na środowisko oraz gdy konsultacje ze wszystkimi zainteresowanymi stronami zakończą się pomyślnie.

W sprawie wymiaru śródziemnomorskiego

  • akcentują znaczenie procesu barcelońskiego oraz przyjmują z zadowoleniem współpracę rządową i parlamentarną w ramach wymiaru śródziemnomorskiego UE, która została osiągnięta na drodze wzajemnych zobowiązań;
  • podkreślają, że wymiar południowy oraz wymiar wschodni europejskiej polityki sąsiedztwa powinny być zrównoważone i wzajemnie uznawane;

W sprawie przystąpienia do strefy Schengen

  • przyjmują z zadowoleniem wysiłki i wsparcie Prezydencji portugalskiej na rzecz przystąpienia nowych członków do strefy Schengen;
  • zwracają uwagę na to, że poszerzenie strefy Schengen ułatwi dalsze usprawnienie rozwoju rynku wewnętrznego UE;

W sprawie stosunków UE z Rosją

  • podkreślają, że UE powinna prowadzić jednolitą i skonsolidowaną politykę w stosunku do Rosji;
  • zaznaczają, że nadszedł czas na ponowne przeanalizowanie i wzmocnienie stosunków UE-Rosja, co musi prowadzić do wykreowania przejrzystej strategii opartej na wspólnych wartościach i rządach prawa.

Tłum. z jęz. ang. - A. Trębaczkiewicz


*Oryginalny tekst - w jęz. ang.  

wróć do góry