Strona główna > Współpraca międzyparlamentarna > Wielostronna współpraca parlamentarna > Zgromadzenie Parlamentarne Unii dla... > Sesje plenarne ZPUŚ / EMPA > SESJA NADZWYCZAJNA

 

logo be

AAA Drukuj

SESJA NADZWYCZAJNA

12-13.10.2008, JORDANIA

PORZĄDEK DZIENNY

  1. Otwarcie nadzwyczajnej sesji plenarnej przez Hansa-Gerta Pötteringa, przewodniczącego EMPA i przewodniczącego PE oraz przyjęcie porządku obrad.
  2. Wystąpienie inauguracyjne Abdullaha II, króla Jordańskiego Królestwa Haszymidzkiego.
  3. Wystąpienie inauguracyjne Abdela-Hadi Majali, wiceprzewodniczącego EMPA i przewodniczącego parlamentu Jordanii.
  4. Uwagi wstępne Hansa-Gerta Pötteringa, przewodniczącego EMPA i przewodniczącego PE.
  5. Wystąpienie Mustaphy Mansouri, wiceprzewodniczącego EMPA i przewodniczącego parlamentu Maroka.
  6. Przemówienia:
    - przedstawiciela Komisji Europejskiej,
    - przedstawiciela egipskiej współprezydencji procesu barcelońskiego: Unia dla Śródziemnomorza,
    - przedstawiciela prezydencji w Radzie UE i współprezydencji procesu barcelońskiego: Unia dla Śródziemnomorza.
  7. Decyzja zgromadzenia plenarnego w sprawie przyznania Komitetowi Regionów UE statusu obserwatora.
  8. „Rozwój współpracy w ramach odnowionego procesu barcelońskiego: Unia dla Śródziemnomorza oraz rola EMPA jako jej wymiaru parlamentarnego":
    - przedstawienie projektu rekomendacji prezydium w sprawie roli EMPA jako wymiaru parlamentarnego procesu barcelońskiego: Unia dla Śródziemnomorza - Hans-Gert Pöttering, przewodniczący EMPA i przewodniczący PE,
    - debata plenarna,
    - zatwierdzenie rekomendacji prezydium dla konferencji ministrów spraw zagranicznych (Marsylia, 3-4 listopada 2008).
  9. „Bliskowschodni proces pokojowy":
    - przedstawienie projektu deklaracji prezydium w sprawie bliskowschodniego procesu pokojowego - Hans-Gert Pöttering, przewodniczący EMPA i przewodniczący PE,
    - przemówienia przedstawiciela Sekretariatu Generalnego Rady i przedstawiciela Ligi Państw Arabskich, - debata plenarna,
    - zatwierdzenie deklaracji prezydium.
  10. Zamknięcie nadzwyczajnej sesji plenarnej przez Hansa-Gerta Pötteringa, przewodniczącego EMPA i przewodniczącego PE.

wersja pdf

DEKLARACJA W SPRAWIE PROCESU POKOJOWEGO
NA BLISKIM WSCHODZIE
 

DO WIADOMOŚCI KONFERENCJI MINISTRÓW SPRAW ZAGRANICZNYCH W RAMACH INICJATYWY „PROCES BARCELOŃSKI: UNIA NA RZECZ REGIONU MORZA ŚRÓDZIEMNEGO",
MARSYLIA, 3–4 LISTOPADA 2008 ROKU

Morze Martwe, 13 października 2008

(polski tekst deklaracji zamieszczony na stronie Parlamentu Europejskiego)

Eurośródziemnomorskie Zgromadzenie Parlamentarne (EMPA), na nadzwyczajnej sesji plenarnej nad Morzem Martwym w Jordanii w dniach 12–13 października 2008 r., stwierdza, że udział przedstawicieli większości władz politycznych wyższego szczebla z państw zainteresowanych procesem pokojowym na Bliskim Wschodzie i zaangażowanych w ten proces w szczycie na rzecz regionu Morza Śródziemnego w Paryżu dowodzi, że ich wspólnym celem jest utworzenie obszaru pokoju, dobrobytu i wzajemnego zrozumienia; biorąc pod uwagę ten cel, Zgromadzenie stanowi jedyne w swoim rodzaju forum pozwalające na prowadzenie otwartego i stałego dialogu między wybranymi przedstawicielami narodów, którzy są zobowiązani ustanowić pokój w regionie.

EMPA bezwarunkowo popiera działania mające na celu pozyskanie politycznego i ekonomicznego wsparcia społeczności międzynarodowej dla procesu negocjacji rozpoczętego w Annapolis oraz zachęca do tego wszystkie państwa i organizacje międzynarodowe, których dotyczą zobowiązania podjęte podczas kolejnych konferencji w Paryżu (17 grudnia 2007 r.), Betlejem (24 maja 2008 r.) i Berlinie (24 czerwca 2008 r.); wzywa społeczność darczyńców do ścisłego koordynowania działań oraz do nieustawania w wysiłkach i wywiązania się ze zobowiązań celem wspierania procesu zwiększania zdolności instytucjonalnych i budżetowych Autonomii Palestyńskiej z myślą o utworzeniu niepodległego i samodzielnego państwa palestyńskiego o granicach z 1967 r., współistniejącego z państwem Izrael w pokoju i bezpieczeństwie.

EMPA przypomina o dokumentach referencyjnych umożliwiających osiągnięcie tego celu: o odpowiednich rezolucjach Narodów Zjednoczonych, warunkach i zasadach określonych na konferencji w Madrycie, w tym „ziemia za pokój"; o mapie drogowej, umowach zawartych wcześniej przez strony oraz o arabskiej inicjatywie pokojowej.

EMPA wzywa konferencję ministrów spraw zagranicznych w ramach inicjatywy „Proces barceloński: Unia na rzecz regionu Morza Śródziemnego", której członkowie dysponują ponad 60% obiecanego wkładu i w wielu przypadkach odgrywają rolę mediatorów, do utrzymania wymogu ścisłego przestrzegania warunków, od których zależy powodzenie ich (politycznych, finansowych i materialnych) działań, co dotyczy przestrzegania prawa międzynarodowego, w tym Konwencji o prawach dziecka i międzynarodowego prawa humanitarnego, oraz systematycznego potępiania wszelkich działań stanowiących zagrożenie dla bezpieczeństwa, godności i fizycznej integralności izraelskiej i palestyńskiej ludności cywilnej.

Eurośródziemnomorskie Zgromadzenie Parlamentarne (EMPA)

  1. ponownie wyraża całkowite poparcie dla obecnych negocjacji między Izraelem a Autonomią Palestyńską i podkreśla, że muszą one być prowadzone w określonych ramach czasowych i w atmosferze wzajemnego zaufania, którą można stworzyć wyłącznie poprzez osiągnięcie widocznych postępów wywierających bezpośrednie skutki na warunki życia ludności cywilnej; w związku z tym ubolewa, że pozyskane międzynarodowe wsparcie finansowe nie spowodowało jeszcze ożywienia gospodarczego na terytorium palestyńskim, co jest skutkiem ograniczania dostępu do przejść granicznych i ruchu granicznego, nadal stosowanego przez władze izraelskie i zagrażającego perspektywom ożywienia gospodarczego w Palestynie;
  2. z zadowoleniem przyjmuje pakiet środków, które uzgodnił przedstawiciel Kwartetu wraz ze stroną izraelską i palestyńską i których celem jest ożywienie gospodarki palestyńskiej oraz przygotowanie terytoriów palestyńskich do uzyskania w przyszłości statusu państwa za pomocą projektów rozwoju na obszarach pilotażowych położonych na Zachodnim Brzegu i w Strefie Gazy; wzywa jednak społeczność międzynarodową do zapewnienia zgodności takich projektów z prawem międzynarodowym i do powstrzymania się od przedwczesnego rozstrzygania o rezultatach negocjacji dotyczących ostatecznego statusu;
  3. ubolewa, że nie jest dostępne żadne sprawozdanie z postępów w zakresie realizacji tego pakietu środków; w związku z tym zachęca biuro przedstawiciela do udostępnienia tego rodzaju informacji wszystkim darczyńcom, na wzór sprawozdań z postępów sporządzanych przez Bank Światowy i Komisję Europejską; uważa, że konkretne i widoczne postępy to najlepsza gwarancja utrzymania obecnego wysokiego poziomu mobilizacji społeczności międzynarodowej; zachęca parlamenty krajów będących darczyńcami do oceny wpływu funduszy przyznanych na projekty rozwoju;
  4. wyraża uznanie dla roli mediatora, której podjął się Egipt i dzięki której możliwe było zawieszenie broni w Gazie – chociaż było ono nietrwałe – i wzywa zainteresowane strony do przestrzegania warunków i wspierania kontrolowanego ponownego otwierania przejść granicznych z i do Strefy Gazy, zarówno ze względów humanitarnych, jak i w celu umożliwienia przepływów handlowych, które odgrywają bardzo istotną rolę w odbudowie gospodarczej; wzywa do ułatwienia i ochrony działań międzynarodowych organizacji humanitarnych;
  5. zachęca do podejmowania działań przez podmioty regionalne z myślą o zapewnieniu pokoju i dobrobytu w regionie oraz wspiera je w tych działaniach; w tym kontekście z zadowoleniem przyjęte zostaną takie inicjatywy, jak „forum ankarskie" oraz mediacja między Izraelem a Autonomią Palestyńską, której podjęła się Turcja, podmiot regionalny i państwo prowadzące negocjacje w sprawie członkostwa w UE;
  6. wyraża szczególne uznanie dla Jordańskiego Królestwa Haszymidzkiego za gościnność wobec uchodźców palestyńskich;
  7. wzywa Kwartet do natychmiastowego ustanowienia mechanizmu monitorowania oraz do podjęcia skuteczniejszych działań w celu ponownego wprowadzenia w życie umowy dotyczącej ruchu granicznego i dostępu do przejść granicznych, wynegocjowanej w 2005 r. i podpisanej przez strony, na podstawie propozycji Unii Europejskiej dotyczącej wznowienia nadzoru nad przejściem granicznym w Rafah pod egidą Misji Unii Europejskiej ds. Szkolenia i Kontroli (EUBAM) we współpracy z władzami egipskimi;
  8. jest nadal bardzo zaniepokojone ciągłą rozbudową osiedli, co niszczy zaufanie między partnerami, podważa autorytet negocjatorów palestyńskich i zmniejsza wiarygodność społeczności międzynarodowej; zwraca uwagę na fakt, że budowa osiedli na okupowanym terytorium palestyńskim, w tym we wschodniej Jerozolimie, jest bezprawna według prawa międzynarodowego oraz że działania te oznaczają przedwczesne czynienie założeń co do rezultatów negocjacji w sprawie ostatecznego statusu, i zagrażają możliwości zastosowania uzgodnionego rozwiązania dwupaństwowego; wzywa Izrael do wstrzymania wszystkich działań związanych z zasiedlaniem tych terenów, w tym z ich naturalnym rozwojem, oraz do likwidacji wszystkich osiedli i placówek utworzonych od marca 2001 r.;
  9. zachęca strony do podjęcia dalszych działań w celu wykazania dobrej woli z myślą o wzmocnieniu trwającego procesu negocjacji; z zadowoleniem przyjmuje ostatnie przypadki uwolnienia więźniów palestyńskich przez rząd izraelski i wzywa go do dalszego podążania w tym kierunku; z zadowoleniem przyjmuje zachęcające wyniki uzyskane przez Autonomię Palestyńską w zakresie reformy sektora bezpieczeństwa, które w znacznym stopniu przyczyniły się do przywrócenia zasad praworządności na kontrolowanych przez nią obszarach;
  10. ponownie apeluje o uwolnienie wszystkich byłych ministrów palestyńskich, przewodniczącego Palestyńskiej Rady Legislacyjnej, wybranych parlamentarzystów i burmistrzów przetrzymywanych w Izraelu;
  11. ponownie apeluje o uwolnienie izraelskiego kaprala Gilada Szalita i domaga się natychmiastowego umożliwienia organizacjom humanitarnym bezpośredniego kontaktu z nim w celu upewnienia się, że jest on w dobrym stanie;
  12. przypomina, że żadne ostateczne rozwiązanie konfliktu nie będzie trwałe, jeśli nie uzyska powszechnego poparcia, i wzywa przywódców politycznych obu stron oraz społeczeństwo obywatelskie do wzmożenia wysiłków mających na celu przeciwdziałanie wzajemnej nieufności i niedopuszczenie do zaniknięcia idei zakładającej trwały pokój między sąsiednimi narodami; wzywa organy wykonawcze inicjatywy „Proces barceloński: Unia na rzecz regionu Morza Śródziemnego" do pomocy w osiągnięciu tego celu poprzez utworzenie programów wymiany mających na celu zbliżenie młodych ludzi; popiera organizacje zajmujące się prawami człowieka oraz izraelskie i palestyńskie powszechne ruchy niestosujące przemocy.


wersja pdf

DECLARATION ON THE PEACE PROCESS
IN THE MIDDLE EAST

FOR THE ATTENTION OF THE BARCELONA PROCESS: UNION FOR THE MEDITERRANEAN
CONFERENCE OF MINISTERS OF FOREIGN AFFAIRS
MARSEILLE 3-4 NOVEMBER 2008

Dead Sea, 13 October 2008

The Euro-Mediterranean Parliamentary Assembly (EMPA), meeting in extraordinary plenary session at the Dead Sea, in Jordan, on 12 and 13 October 2008, considers that the fact that the Paris Summit for the Mediterranean was attended by the most senior political authorities in the States concerned by, and involved in, the Middle East peace process demonstrates their shared goal of creating an area of peace, prosperity and mutual understanding; with that aim in view, our Assembly provides a unique forum for open and permanent dialogue between the elected representatives of the peoples on whom it is incumbent to establish peace in the region,

The EMPA unconditionally endorses action to mobilise the international community's political and economic support for the negotiation process launched at Annapolis and encourages all the States and international organisations bound by the commitments made at the Follow-up Conferences in Paris (17 December 2007), Bethlehem (24 May 2008) and Berlin (24 June 2008); urges the donors' community to closely coordinate their actions and to persevere in their efforts and fulfil their pledges to support the strengthening of the Palestinian Authority's institutional and budgetary capacities with a view to supporting the creation of an independent and viable Palestinian State within the 1967 borders living side by side with the State of Israel in peace and security,

The EMPA recalls the reference documents to achieve this end: the relevant United Nations resolutions, the terms of reference and principles of the Madrid conference, including "land for peace", the Roadmap, the agreements previously concluded by the parties and the Arab peace initiative,

The EMPA calls on the Barcelona Process: Union for the Mediterranean Conference of Foreign Ministers, whose members account for over 60% of the promised contributions and, in many cases, play a mediating role, to continue to require strict compliance with the conditions on which the success of their (political, financial and material) commitment depends, by continuing to insist on respect for international law including the Convention on the Rights of the Child and international humanitarian law, and by systematically condemning any actions which imperil the security, dignity and physical integrity of the Israeli and Palestinian civilian population,

The EMPA

  1. Reiterates its total support for the current negotiations between Israel and the Palestinian Authority and stresses the need for them to be conducted in a limited time framework and in a climate of mutual trust, which can only be established by visible progress on the ground which has a direct impact on the living conditions of the civil populations; regrets, therefore, that the international financial support that has been mobilised has not yet produced an economic revival in the Palestinian Territory because of the restrictions on access and movement which are still being imposed by the Israeli authorities and continue to jeopardise the prospects of Palestinian economic revival;
  2. Welcomes the package of measures which the Quartet Representative has agreed with the Israeli and Palestinian parties, the purpose of which is to revitalise the Palestinian economy and prepare for the Territories' future State status by means of development projects in pilot areas in the West Bank and Gaza; calls on the international community, however, to ensure that such projects are compatible with international law and do not prejudge the outcome of the final status negotiations;
  3. Regrets that no progress report on the implementation of this package of measures is available; encourages the Representative's office, therefore, to make available information of this kind for the benefit of all donors along the lines of the progress reports produced by the World Bank and the European Commission; considers that concrete and visible progress is the best guarantee that the current high level of mobilisation of the international community will be maintained; encourages the Parliaments of donor countries to assess the impact of the funds granted to development projects;
  4. Pays tribute to the mediating role played by Egypt, which has made possible a truce in Gaza, albeit a fragile one, and urges the parties concerned to comply with and support the controlled reopening of all the crossing points to and from Gaza, both for humanitarian reasons and to allow the commercial flows which play a crucial role in economic reconstruction; calls for the work of the international humanitarian agencies to be facilitated and protected;
  5. Encourages and promotes the role of regional actors to fulfil regional peace and prosperity. Within this context initiatives like the Ankara Forum and the mediating role between Israel and the Palestinian Authority undertaken by Turkey, a regional actor and a negotiating member of the EU, will be welcomed;
  6. Pays special tribute to the Hashemite Kingdom of Jordan for her continuing hospitality to the Palestinian refugees;
  7. Calls on the Quartet immediately to set up the monitoring mechanism and to take more effective action to reactivate the Agreement on Access and Movement, which it negotiated in 2005 and to which the parties subscribed, on the basis of the European Union's proposal to resume its supervision of the Rafa crossing under the aegis of the Border Assistance Mission (EUBAM) in cooperation with the Egyptian authorities;
  8. Continues to be very concerned by the continuing expansion of settlements, which is destroying trust between the partners, undermining the authority of the Palestinian negotiators and detracting from the credibility of the international community; draws attention to the fact that building settlements in Occupied Palestinian Territory, including East Jerusalem is illegal under international law and that settlement activities prejudge the outcome of final status negotiations and compromise the viability of an agreed two-State solution; calls on Israel to freeze all settlement activities, including natural growth, and to dismantle all settlements and outposts created since March 2001;
  9. Encourages the parties to take further actions to demonstrate their good will with a view to strengthening the ongoing process of negotiations; welcomes the recent releases of Palestinian prisoners by the Israeli Government and urges it to continue along this path; welcomes the encouraging results obtained by the Palestinian Authority in its reform of the security sector which greatly contribute to the restoration of the state of law in the areas it controls;
  10. Reiterates its call for the release of all Palestinian former ministers, the PLC Speaker, elected parliamentarians and mayors detained in Israel;
  11. Reiterates its call for the release of the Israeli Corporal Gilad Shalit and demands that humanitarian organisations be given immediate access to ensure his well-being;
  12. Recalls that no definitive resolution of the conflict will last unless it has popular support, and calls on both sides' political leaders and civil societies to step up their efforts to combat mutual distrust and prevent the idea that a lasting peace is possible between the neighbouring people from fading away; calls on the executive bodies of the Barcelona Process: Union for the Mediterranean to help achieve this aim by setting up exchange programmes to bring young people together; supports human rights organisations and Israeli and Palestinian popular non-violent movements.


wersja pdf

ZALECENIE

EUROŚRÓDZIEMNOMORSKIEGO ZGROMADZENIA PARLAMENTARNEGO
NA PIERWSZE POSIEDZENIE MINISTRÓW SPRAW ZAGRANICZNYCH
W RAMACH INICJATYWY „PROCES BARCELOŃSKI: UNIA NA RZECZ REGIONU MORZA ŚRÓDZIEMNEGO" (Marsylia, 3–4 listopada 2008 r.)

w sprawie roli Eurośródziemnomorskiego Zgromadzenia Parlamentarnego
w ramach inicjatywy „Proces barceloński: Unia na rzecz regionu Morza Śródziemnego"

(polski tekst zalecenia zamieszczony na stronie Parlamentu Europejskiego)

Jordania, 12 października 2008

Eurośródziemnomorskie Zgromadzenie Parlamentarne, na posiedzeniu w Jordanii (Morze Martwe) w dniach 12-13 października 2008 r.,

  1. mając na względzie, że w ramach deklaracji barcelońskiej (eurośródziemnomorska konferencja ministerialna z dni 27–28 listopada 1995 r.) Parlament Europejski został poproszony o zwrócenie się do innych parlamentów w celu rozpoczęcia eurośródziemnomorskiego dialogu parlamentarnego, który umożliwiłby wybranym przedstawicielom poszczególnych krajów partnerskich wymianę poglądów na różne tematy, oraz mając na uwadze, że w odpowiedzi na tę prośbę w 1998 r. utworzone zostało Eurośródziemnomorskie Forum Parlamentarne,
  2. mając na uwadze, że piąta eurośródziemnomorska konferencja ministrów spraw zagranicznych, która odbyła się w Walencji w dniach 22 i 23 kwietnia 2002 r., postanowiła rozbudować parlamentarny wymiar partnerstwa i w tym celu zaleciła utworzenie Eurośródziemnomorskiego Zgromadzenia Parlamentarnego (EMPA),
  3. mając na uwadze, że eurośródziemnomorska konferencja ministrów spraw zagranicznych w Neapolu (2–3 grudnia 2003 r.) z zadowoleniem przyjęła utworzenie EMPA i zgodziła się na włączenie tego nowego organu, w charakterze doradczym, do procesu barcelońskiego, podkreślając, że Zgromadzenie zapewni komplementarność z istniejącymi instytucjami partnerstwa; mając na uwadze, że do wniosków z konferencji ministerialnej w Neapolu dołączone zostało zalecenie Eurośródziemnomorskiego Forum Parlamentarnego na konferencję ministerialną (2 grudnia 2003 r., Neapol) przewidujące przekształcenie Forum w zgromadzenie, które miało stać się instytucją parlamentarną procesu barcelońskiego,
  4. mając na uwadze, że w komunikacie Komisji Europejskiej pt. „Proces barceloński: Unia na rzecz regionu Morza Śródziemnego" (20 maja 2008 r.), który został pozytywnie przyjęty w konkluzjach Rady Europejskiej z dni 19-20 czerwca 2008 r., podkreślono, że Eurośródziemnomorskie Zgromadzenie Parlamentarne potwierdziło swoją rolę jako parlamentarne forum procesu barcelońskiego, stanowiąc płaszczyznę debaty i dostarczając partnerstwu impulsów poprzez przyjmowanie rezolucji i zaleceń, a także zaznaczono, że Eurośródziemnomorskie Zgromadzenie Parlamentarne będzie prawomocnym przedstawicielem parlamentarnym Unii na rzecz regionu Morza Śródziemnego,
  5. mając na względzie, że w rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 5 czerwca 2008 r. w sprawie inicjatywy „Proces barceloński: Unia na rzecz regionu Morza Śródziemnego" podkreślono, że Eurośródziemnomorskie Zgromadzenie Parlamentarne powinno stać się nieodłączną częścią ram instytucjonalnych inicjatywy „Proces barceloński: Unia na rzecz regionu Morza Śródziemnego", nadając mu wymiar parlamentarny, oraz zaznaczono, że konieczne jest zwiększenie legitymacji demokratycznej, a także wzmocnienie roli EMPA – jedynego zgromadzenia parlamentarnego skupiającego 27 państw członkowskich UE i wszystkie strony zaangażowane w proces pokojowy na Bliskim Wschodzie;
  6. mając na względzie, że w deklaracji przyjętej przez Prezydium Eurośródziemnomorskiego Zgromadzenia Parlamentarnego dnia 12 lipca 2008 r. i przedstawionej do wiadomości szczytu dotyczącego inicjatywy „Proces barceloński: Unia na rzecz regionu Morza Śródziemnego", który odbył się dnia 13 lipca 2008 r., wyrażono poparcie EMPA dla wzmocnionego, nowo utworzonego procesu oraz podkreślono potrzebę zwiększenia legitymacji demokratycznej, w związku z czym stwierdzono, że EMPA powinno stać się nieodłączną częścią ram instytucjonalnych inicjatywy „Proces barceloński: Unia na rzecz regionu Morza Śródziemnego", nadając mu wymiar parlamentarny, a także uznano, że Zgromadzenie, jako organ sprawujący kontrolę parlamentarną, powinno przedstawić propozycje i oceny oraz – jak ma to miejsce w przypadku każdego demokratycznego systemu politycznego – demokratycznie wybrane Zgromadzenie powinno rozliczać nową strukturę instytucjonalną inicjatywy „Proces barceloński: Unia na rzecz regionu Morza Śródziemnego z jej działań",
  7. mając na uwadze, że we wspólnej deklaracji ze szczytu dotyczącego inicjatywy „Proces barceloński: Unia na rzecz regionu Morza Śródziemnego" (Paryż, 13 lipca 2008 r.) stwierdzono, że „Proces barceloński: Unia na rzecz regionu Morza Śródziemnego" jest wielostronnym partnerstwem opierającym się na deklaracji barcelońskiej i wykorzystującym dorobek prawny procesu barcelońskiego, w tym wnioski ze wszystkich posiedzeń ministerialnych, który pozostaje nadal w mocy; mając na uwadze, że w deklaracji tej uznano, iż EMPA jest prawowitym parlamentarnym wymiarem inicjatywy „Proces barceloński: Unia na rzecz regionu Morza Śródziemnego", oraz podkreślono zdecydowane poparcie szefów państw i rządów dla wzmocnienia roli EMPA w stosunkach Zgromadzenia z partnerami śródziemnomorskimi,
  8. mając na uwadze, że ministrowie spraw zagranicznych na posiedzeniu w ramach inicjatywy „Proces barceloński: Unia na rzecz regionu Morza Śródziemnego" w listopadzie 2008 r. podejmą decyzję w sprawie szczegółowego mandatu nowej struktury instytucjonalnej; mając na względzie dokument roboczy służb Komisji (SEC (2008) 2499 wersja ostateczna, 19.09.2008 r.) w sprawie propozycji dotyczących programu prac na 2009 r., przedstawiony na posiedzeniu ministerialnym w Marsylii, w którym podkreślono, że należy ugruntować pozycję EMPA i lepiej sprecyzować zakres jego współpracy z innymi instytucjami partnerstwa,

 

  1. zaleca ministrom spraw zagranicznych zgromadzonym na posiedzeniu dotyczącym inicjatywy „Proces barceloński: Unia na rzecz regionu Morza Śródziemnego", aby w ramach kontynuacji wspólnej deklaracji z Paryża z dnia 13 lipca oficjalnie głosili, że Eurośródziemnomorskie Zgromadzenie Parlamentarne jest nieodłączną częścią inicjatywy „Proces barceloński: Unia na rzecz regionu Morza Śródziemnego" jako jego instytucja parlamentarna;
  2. wzywa do stworzenia podstawy prawnej i ustalenia oficjalnej zależności między władzą wykonawczą i parlamentarną inicjatywy „Proces barceloński: Unia na rzecz regionu Morza Śródziemnego"; podkreśla, że taka podstawa prawna powinna określać praktyczne szczegóły tej zależności; wzywa zatem ministrów zgromadzonych na posiedzeniu w Marsylii do wzięcia pod uwagę wyżej wymienionych szczegółów celem podjęcia decyzji o wzajemnej reprezentacji na odpowiednich posiedzeniach, konieczności należytego uwzględnienia prac każdej instytucji przy sporządzaniu porządków obrad, itp., co w każdym przypadku powinno gwarantować niezależność instytucji partnerstwa; co do finansowania i niezbędnej struktury organizacyjnej, należy mieć na względzie przyszłe kompetencje poszczególnych instytucji;
  3. przypomina, że Eurośródziemnomorskie Zgromadzenie Parlamentarne składa się z takiej samej liczby przedstawicieli Unii Europejskiej i przedstawicieli śródziemnomorskich krajów partnerskich; członkowie Zgromadzenia są z jednej strony członkami parlamentów państw członkowskich UE lub posłami do Parlamentu Europejskiego, a z drugiej strony członkami parlamentów śródziemnomorskich krajów partnerskich;
  4. uważa, że rolą Eurośródziemnomorskiego Zgromadzenia Parlamentarnego jako organu doradczego powinno być:
    - wspieranie procesów demokratycznych i propagowanie praw człowieka za pomocą dialogu kulturowego i politycznego oraz konsultacji;
    - ułatwienie większego zrozumienia między narodami Unii Europejskiej a narodami śródziemnomorskich krajów partnerskich oraz podnoszenie społecznej świadomości konieczności współpracy;
    - omawianie kwestii związanych z inicjatywą „Proces barceloński: Unia na rzecz regionu Morza Śródziemnego";
    - rozliczanie instytucji związanych z inicjatywą „Proces barceloński: Unia na rzecz regionu Morza Śródziemnego" z ich działań;
    - przyjmowanie rezolucji i wydawanie zaleceń dla eurośródziemnomorskich ministrów spraw zagranicznych z myślą o osiągnięciu celów inicjatywy „Proces barceloński: Unia na rzecz regionu Morza Śródziemnego";
  5. uważa, że Eurośródziemnomorskie Zgromadzenie Parlamentarne powinno zbierać się raz w roku na sesji plenarnej, na zmianę w Unii Europejskiej i w partnerskim kraju eurośródziemnomorskim; prezydencja EMPA powinna przedstawiać wyniki swoich działań na odbywających się dwa razy w roku posiedzeniach szefów państw i rządów oraz na corocznych posiedzeniach ministrów spraw zagranicznych;
  6. podkreśla, że Eurośródziemnomorskie Zgromadzenie Parlamentarne przyjmie własny regulamin w ciągu roku od wejścia w życie tego porozumienia;
  7. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszego zalecenia ministrom spraw zagranicznych na posiedzeniu w Marsylii w dniach 3-4 listopada 2008 r.


wersja pdf

RECOMMENDATION

FROM THE EURO-MEDITERRANEAN PARLIAMENTARY ASSEMBLY
TO THE FIRST MEETING OF THE MINISTERS OF FOREIGN AFFAIRS OF THE BARCELONA PROCESS: UNION FOR THE MEDITERRANEAN (Marseille, 3-4 November 2008)

on the role of the Euro-Mediterranean Parliamentary Assembly
within the Barcelona Process: Union for the Mediterranean

Jordan, 12 October 2008

The Euro-Mediterranean Parliamentary Assembly, meeting in Jordan (Dead Sea) on 12-13 October 2008:

  1. mindful that, within the framework of the Barcelona Declaration (Euro-Mediterranean Ministerial Conference of 27-28 November 1995), the European Parliament was invited to approach other parliaments with a view to launching the Euro-Mediterranean parliamentary dialogue, allowing the elected representatives of the various partner countries to exchange views on a wide range of subjects and whereas, in response to this invitation, the Euro-Mediterranean Parliamentary Forum was set up in 1998;
  2. whereas the Fifth Euro-Mediterranean Conference of Foreign Ministers, held in Valencia on 22 and 23 April 2002 decided to further develop the parliamentary dimension of the partnership and, to this end, recommended that a Euro-Mediterranean Parliamentary Assembly (EMPA) be set up;
  3. whereas the Euro-Mediterranean Conference of Ministers of Foreign Affairs of Naples (2-3 December 2003) welcomed the creation of the EMPA and agreed to include this new body, in a consultative capacity, in the framework of the Barcelona Process, stressing that the Assembly would ensure complementarity with the existing institutions of the Partnership; and whereas the Recommendation from the Euro-Mediterranean Parliamentary Forum to the Ministerial Conference (2 December 2003, Naples), stipulating the conversion of the Forum into an Assembly, which was to become the parliamentary institution of the Barcelona Process, was attached to the Ministerial Conclusions of Naples;
  4. whereas the Communication from the European Commission on the Barcelona Process: Union for the Mediterranean (20 May 2008), welcomed in the conclusions of the European Council of 19-20 June 2008, stressed that the EMPA had reaffirmed itself as the Parliamentary dimension of the Barcelona Process providing a framework of debate and giving impetus to the Partnership by adopting resolutions and recommendations; and underlined that the role of the Euro-Mediterranean Assembly would be the legitimate parliamentary representation of a Union for the Mediterranean;
  5. mindful that the European Parliament Resolution of 5 June 2008 on the Barcelona Process: Union for the Mediterranean stressed that the EMPA should become an integral part of the institutional framework of the Barcelona Process: Union for the Mediterranean as its parliamentary dimension; and underlined the fact that the enhancement of democratic legitimacy is necessary, as is the strengthening of the role of the EMPA, the only parliamentary Assembly uniting the 27 EU Member States and all the parties involved in the Middle East Peace Process;
  6. mindful that the Declaration adopted by the Bureau of the Euro-Mediterranean Parliamentary Assembly, on 12 July 2008, and submitted for the attention of the Summit of the Barcelona Process: Union for the Mediterranean of 13 July 2008, expressed EMPA´s support for the reinforced and newly designed process and underlined the need to enhance democratic legitimacy and, therefore, stated that EMPA should become an integral part of the institutional framework of the Barcelona Process: Union for the Mediterranean as its legitimate parliamentary dimension; and considered that the Assembly, as a scrutinizing parliamentary body, should make proposals and assessments and, as is the case in every democratic political system, a democratically-elected Assembly should hold the new institutional structure of the Barcelona Process: Union for the Mediterranean to account;
  7. whereas the Joint Declaration of the Summit of the Barcelona Process: Union for the Mediterranean (Paris, 13 July 2008) states that the Barcelona Process: Union for the Mediterranean is a multilateral partnership which builds on the Barcelona Declaration, as well as on the acquis of the Barcelona Process, including the conclusions of all ministerial meetings, which continue to remain in force; and whereas it acknowledges that the EMPA is the legitimate parliamentary expression of the Barcelona Process: Union for the Mediterranean; and it stresses the strong support of the Heads of State and Government to the strengthening of the role of the EMPA in its relations with Mediterranean partners;
  8.  whereas the meeting of the Foreign Affairs Ministers of the Barcelona Process: Union for the Mediterranean, in November 2008, will decide on the details of the mandate of the new institutional structure; and mindful of the Commission Staff Working Document (SEC (2008) 2499 final, 19.09.2008) on the proposals for the 2009 work programme, submitted to the ministerial meeting in Marseille, which stresses that the position of the EMPA should be further consolidated and its work better articulated with the other institutions of the Partnership,

 

  1. Recommends to the Barcelona Process: Union for the Mediterranean meeting of the Foreign Affairs Ministers that, as a follow-up to the Paris Joint Declaration of 13 July, it formally declares the Euro-Mediterranean Parliamentary Assembly to be an integral part of the Barcelona Process: Union for the Mediterranean, as its parliamentary institution;
  2. Wishes to see a legal basis created and a formal link established between the executive branch and the parliamentary branch of the Barcelona Process: Union for the Mediterranean; stresses that such a legal basis should include the practical details of this link; calls therefore on the Ministerial meeting in Marseille to consider the above mentioned details for decisions on mutual representation at respective meetings, need to take due account of each institution's work in drafting agendas, etc, which, in any case, should safeguard the independence of the partnership's institutions; as far as financing and the necessary organizational set up are concerned, the future competences of the various institutions are to be respected;
  3. Recalls that the Euro-Mediterranean Parliamentary Assembly is composed of equal numbers of European Union representatives and representatives of the Mediterranean partner states. The members of the Assembly are, on the one hand, members of a parliament of the EU Member States or of the European Parliament and, on the other, members of parliament of the Mediterranean Partner states;
  4. Believes that the role of the Euro-Mediterranean Parliamentary Assembly, as a consultative body, should be to:
    - promote democratic processes and human rights through cultural and political dialogue and consultation;
    - facilitate greater understanding between the peoples of the European Union and those of the Mediterranean partner states; raise public awareness of cooperation necessities;
    - discuss issues pertaining to the Barcelona Process: Union for the Mediterranean;
    - hold to account the institutional structure of the Barcelona Process: Union for the Mediterranean;
    - adopt resolutions and make recommendations to the Euro-Mediterranean Foreign Affairs Ministers with a view of achieving the objectives of the Barcelona Process: Union for the Mediterranean;
  5. Considers that the Euro-Mediterranean Parliamentary Assembly should meet once a year in plenary session, alternately in the European Union and in a Mediterranean Partner state. The Presidency of EMPA should present the result of its proceedings at the bi-annual summits of heads of state and government as well as at the annual meetings of the Ministers for Foreign Affairs;
  6. Stresses that the Euro-Mediterranean Parliamentary Assembly would adapt its rules of procedure within one year of the entry into force of this (Agreement);
  7. Instructs its President to forward this Recommendation to the Foreign Affairs Ministers meeting in Marseille on 3-4 November 2008.

wróć do góry