Strona główna > Współpraca międzyparlamentarna > Wielostronna współpraca parlamentarna > COSAC > Posiedzenia COSAC > XXXVI COSAC

 

logo be

AAA Drukuj

XXXVI COSAC

20-21.11.2006, HELSINKI

SKŁAD DELEGACJI

Pos. Karol Karski (PiS) – przewodniczący Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP, pos. Andrzej Gałażewski (PO) – wiceprzewodniczący Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP, pos. Andrzej Grzyb (PSL) – wiceprzewodniczący Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP, pos. Józef Cepil (niez.) – wiceprzewodniczący Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP, sen. Edmund Wittbrodt (PO) – przewodniczący Komisji Spraw Unii Europejskiej, sen. Mirosława Nykiel (PO) – członek Komisji Spraw Unii Europejskiej

PORZĄDEK DZIENNY

Poniedziałek, 20 listopada 2006

  1. Spotkanie trojki i grup politycznych
  2. Kontrola zasad pomocniczości i proporcjonalności
  3. Raport półroczny
  4. Współfinansowanie Sekretariatu COSAC
  5. Realizacja programu prezydencji fińskiej – debata z udziałem Matti Vanhanena, premiera Finlandii
  6. Średniookresowy przegląd programu haskiego - debata z udziałem Franco Frattiniego, wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej


Wtorek, 21 listopada 2006

  1. Wymiar północny i Rosja - debata z udziałem Paavo Lipponena, przewodniczącego Eduskunty oraz Andreja Klimova, przewodniczącego podkomisji do spraw Unii Europejskiej Komisji Spraw Międzynarodowych rosyjskiej Dumy
  2. Przyjęcie konkluzji i stanowiska

wersja pdf

Komunikat przyjęty przez XXXVI COSAC

(Dz. Urz. UE 2007 C 29, s. 7)

Helsinki, 20-21 listopada 2006 r.

  1. Współpraca z Komisją Europejską i Radą

    1.1. COSAC wyraża zadowolenie z szybkiej realizacji podjętego przez Komisję Europejską zobowiązania do bezpośredniego przekazywania parlamentom krajowym wszystkich nowych wniosków legislacyjnych oraz dokumentów konsultacyjnych. Są to istotne informacje, ponieważ pozwalają one parlamentom krajowym wzmocnić kontrolę parlamentarną oraz usprawnić proces kształtowania polityki.

    1.2. COSAC wyraża również zadowolenie z wezwania Komisji Europejskiej skierowanego do parlamentów krajowych do zgłaszania uwag na temat wniosków legislacyjnych i dokumentów konsultacyjnych oraz z jej zobowiązania się do uwzględniania wyrażonych opinii, w szczególności w odniesieniu do zasad pomocniczości i proporcjonalności. Przyszły wpływ parlamentów krajowych na proces podejmowania decyzji w UE będzie uzależniony od ich chęci i zdolności do podjęcia swoich obowiązków w zakresie kontroli wniosków Komisji Europejskiej.

    1.3. W celu zagwarantowania, żeby parlamenty krajowe mogły reagować we właściwym czasie, Komisja Europejska proszona jest o dostarczanie bardziej szczegółowych informacji na temat swoich wniosków, tak aby umożliwić parlamentom krajowym lepsze planowanie przeprowadzanych przez nie analiz. Dzięki tym informacjom oraz towarzyszącym im ocenom oddziaływania parlamenty krajowe będą miały możliwość omawiania faktycznego kierunku polityki Komisji Europejskiej, co zostało uwzględnione w inicjatywie przewodniczącego José Manuela Barroso oraz zyskało poparcie Rady Europejskiej.

    1.4. COSAC przyjmuje również z zadowoleniem opublikowanie komunikatu w sprawie programu legislacyjnego i programu prac Komisji Europejskiej na 2007 r. we wszystkich językach urzędowych.

    1.5. COSAC wzywa Radę do zachowywania sześciotygodniowego okresu pomiędzy udostępnieniem nowego wniosku legislacyjnego we wszystkich językach urzędowych a jego uwzględnieniem w porządku dziennym Rady.

    1.6. COSAC zachęca Radę do kontynuowania procesu otwierania swoich posiedzeń dla społeczeństwa w przypadkach, gdy rozpatruje projekty aktów prawnych lub głosuje nad nimi, tak aby zmniejszyć dystans pomiędzy obywatelami a Unią oraz umożliwić skuteczniejszą kontrolę decyzji Rady przez parlamenty krajowe. COSAC wzywa także przyszłe prezydencje oraz Komisję Europejską do aktywnej pracy na rzecz polepszania publicznego dostępu do dokumentów, ponieważ prawo dostępu do dokumentów powinno być główną zasadą obowiązującą w pracy instytucji UE. W tym względzie COSAC podkreśla także znaczenie przyjętej przez Komisję europejskiej inicjatywy na rzecz przejrzystości.

  2. Przyszłość Unii Europejskiej

    2.1. COSAC wzywa prezydencję fińską i niemiecką do zagwarantowania, że nastąpi przejście od okresu refleksji do działania w celu osiągnięcia porozumienia w sprawie konstytucji. Wspólne posiedzenie parlamentarne w dniach 4-5 grudnia 2006 r. po raz kolejny stanie się doskonałym forum do dalszej dyskusji parlamentarzystów z parlamentów krajowych oraz Parlamentu Europejskiego nad przyszłością Unii Europejskiej oraz wymiany opinii z Radą i Komisją Europejską. COSAC wzywa prezydencję niemiecką do zasięgnięcia opinii parlamentów krajowych oraz Parlamentu Europejskiego i uwzględnienia ich podczas przygotowywania deklaracji berlińskiej z okazji 50. rocznicy podpisania traktatu rzymskiego.

    2.2. COSAC z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę włoskiego parlamentu, która zostanie przeprowadzona w dniach 22-23 marca 2007 r. w ramach obchodów 50. rocznicy podpisania traktatów rzymskich. Dzięki inicjatywie tej przedstawiciele parlamentów krajowych oraz Parlamentu Europejskiego będą mogli zarówno podkreślić znaczenie tej jakże ważnej w życiu społeczeństw, które reprezentują, daty, jak i wnieść swój wkład we wspólną refleksję nad najlepszymi sposobami kontynuowania procesu integracji europejskiej.

    2.3. Poza wspomnianymi kwestiami instytucjonalnymi COSAC uważa również, że konieczne jest pobudzenie procesu lizbońskiego na rzecz wzrostu i zatrudnienia. Roczna strategia polityczna powinna przewidywać konkretne środki związane z tym celem.

    2.4. COSAC popiera przystąpienie UE do europejskiej konwencji praw człowieka. Wszystkie państwa członkowskie UE ratyfikowały europejską konwencję praw człowieka oraz opowiadają się za Kartą praw podstawowych Unii proklamowaną w Nicei w 2000 r.

  3. Przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości

    3.1. COSAC wzywa Radę do zwiększenia starań na rzecz rozwiązania problemu nielegalnej imigracji oraz równoczesnego dążenia do opracowania spójnej strategii w zakresie legalnej imigracji. Polityka imigracyjna jest kwestią kluczową dla przyszłości Unii Europejskiej i powinna ona opierać się na bardziej wszechstronnej polityce skoordynowanej z polityką rozwoju i handlu. Wypracowanie wspólnego rozwiązania jest niezbędne z punktu widzenia poszczególnych państw członkowskich i UE jako całości. Rozwiązanie takie jest szczególnie ważne zwłaszcza w odniesieniu do imigracji z kontynentu afrykańskiego. Ponadto będzie ono stanowić konkretne działanie związane z realizacją postanowień konferencji w Rabacie z udziałem przedstawicieli państw pochodzenia, tranzytowych i przeznaczenia, która odbyła się w lipcu 2006 r.

    3.2. COSAC podkreśla znaczenie wzmocnienia przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości. Obywatele oczekują od Unii Europejskiej, że skutecznie zapewni im bezpieczeństwo. Należy jednak zachować równowagę pomiędzy bezpieczeństwem a prawami podstawowymi, w szczególności w dziedzinie ochrony danych. Zapewnienie swobodnego przepływu obywateli, ich bezpieczeństwa i dostępu do sprawiedliwości wymaga skuteczniejszej realizacji działań ze strony państw członkowskich. Aby spełnić oczekiwania naszych obywateli, potrzebne jest silniejsze zaangażowanie polityczne oraz wzajemne zaufanie do poszczególnych systemów sądowych.

    3.3. COSAC przypomina, że dorobek Schengen jest częścią dorobku europejskiego, który jest dostępny dla wszystkich państw członkowskich pragnących przyłączyć się i spełniających określone kryteria. Przyjmując z żalem informację o nieuchronnym opóźnieniu terminu zakończenia prac nad SIS II, COSAC podkreśla znaczenie opracowania SIS II zgodnie z nowym, ścisłym harmonogramem.

    3.4. Ponieważ zniesienie kontroli na wewnętrznych granicach UE w ustalonym terminie jest dla obywateli Unii sprawą najwyższej wagi, COSAC wzywa do dołożenia wszelkich starań na rzecz rozszerzenia obszaru Schengen zgodnie z pierwotnym harmonogramem potwierdzonym przez Radę Europejską w czerwcu 2006 r. W związku z powyższym COSAC z zadowoleniem przyjmuje szczegółowe rozpatrzenie przez Komisję Europejską i Radę Unii Europejskiej inicjatywy umożliwiającej rozszerzenie Schengen w ustalonym terminie na podstawie obowiązującego systemu SIS I+.

    3.5. COSAC odnotowuje starania prezydencji i Komisji Europejskiej na rzecz usprawnienia procesu podejmowania decyzji w zakresie sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, w szczególności w kwestiach należących do trzeciego filaru. Sprawa ta jest istotna z punktu widzenia skuteczności UE w zapewnianiu bezpieczeństwa obywateli.

  4. Rozszerzenie

    4.1. COSAC z zadowoleniem przyjmuje przystąpienie Bułgarii i Rumunii do Unii z dniem 1 stycznia 2007 r. i zachęca kolegów parlamentarzystów w obydwu krajach do dołożenia wszelkich starań w celu zakończenia ostatecznych przygotowań do przystąpienia do UE. COSAC wzywa Radę Europejską do przeprowadzenia otwartej debaty nad wszystkimi aspektami przyszłego rozszerzenia, w tym unijną zdolnością do integracji oraz zdobytymi do tej pory pozytywnymi doświadczeniami. Należy w odpowiedni sposób wyjaśnić opinii publicznej, jakie korzyści wynikają z procesu rozszerzenia.

  5. UE i Rosja

    5.1. COSAC wspiera obejmujący szeroki wachlarz zagadnień dialog z Rosją w sprawie nowej umowy o partnerstwie i współpracy (PCA). UE i Rosja mają wspólne interesy i bliska współpraca powinna być utrzymana. Współpraca ta powinna skupiać się nie tylko na sprawach gospodarczych, ale także na kwestiach związanych ze środowiskiem naturalnym, energią, zdrowiem i opieką społeczną. COSAC podkreśla, że przyszłe negocjacje w sprawie PCA powinny również obejmować kwestię demokracji, państwa prawa, praw człowieka i podstawowych wolności, wykorzystując także w pełni istniejące instrumenty Rady Europy. Znaczenie tych wartości uwydatniły ostatnie budzące sprzeciw wydarzenia, w szczególności zabójstwo Anny Politkowskiej.

    5.2. COSAC jest zdania, że umowa o partnerstwie i współpracy powinna opierać się na równym partnerstwie pomiędzy UE i jej państwami członkowskimi z jednej strony, a Rosją z drugiej strony, którego podstawą są wspólne wartości i obopólne interesy. Solidarność pomiędzy Unią Europejską a jej państwami członkowskimi jest podstawową zasadą, która powinna mieć również zastosowanie we wspólnej polityce handlowej UE, w szczególności w sporach handlowych z innymi krajami, takich jak aktualny spór między Polską a Rosją.


wersja pdf

Konkluzje z XXXVI posiedzenia COSAC

Helsinki, 20-21 listopada 2006

  1. Na XXXVI posiedzeniu COSAC podjęto decyzję o zachęceniu parlamentów narodowych do przeprowadzenia jednoczesnej kontroli przestrzegania zasad pomocniczości i proporcjonalności w stosunku do dwóch mających się ukazać wniosków legislacyjnych. Wybrano dwa wnioski – wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 2201/2003 w odniesieniu do jurysdykcji oraz wprowadzające zasady dotyczące prawa właściwego w sprawach małżeńskich oraz wniosek Komisji dotyczący projektu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 97/67/WE w sprawie urzeczywistnienia rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty.
  2. 27 izb parlamentarnych z 20 państw członkowskich przeprowadziło kontrolę zasad pomocniczości i proporcjonalności w odniesieniu do wniosku Komisji w sprawie jurysdykcji oraz uznawania i wykonywania orzeczeń w sprawach małżeńskich. Znaczna większość izb parlamentów nie znalazła żadnych naruszeń zasad pomocniczości lub proporcjonalności, jednakże kilka z nich zwróciło uwagę, że Komisja Europejska nie przedstawiła wystarczającego uzasadnienia do projektu. Parlamenty narodowe analizują obecnie projekt dotyczący urzeczywistnienia rynku wewnętrznego usług pocztowych; przedsięwzięcie to ma zostać zakończone w ciągu sześciu tygodni od daty opublikowania wszystkich wersji językowych.
  3. Celem tych dwóch kontroli jest wzmocnienie kontrolnej roli parlamentów narodowych, zgodnie z Protokołem w sprawie roli parlamentów narodowych, załączonym do Traktatu z Amsterdamu, aby umożliwić im sprawdzanie i ulepszanie swoich procedur dotyczących podejmowania decyzji w sprawie zasad pomocniczości i proporcjonalności, dokonywanie oceny uzasadnień przedstawionych przez Komisję oraz zademonstrować Komisji rolę parlamentów narodowych w odniesieniu do zasady pomocniczości.
  4. COSAC z zadowoleniem przyjmuje decyzje Rady Europejskiej i Konferencji Przewodniczących Parlamentów Państw Unii Europejskiej dotyczące wzmocnienia współpracy w monitorowaniu kwestii związanych z zasadą pomocniczości w ramach COSAC. Parlamenty narodowe uważają, że wymiana informacji i najlepszych praktyk odnoszących się do monitorowania zasad pomocniczości i proporcjonalności w ramach COSAC („kontrola pomocniczości i proporcjonalności”) jest pożyteczna.
  5. Po zakończeniu drugiej kontroli zasad pomocniczości i proporcjonalności COSAC zobowiązuje się do przeprowadzenia oceny najlepszych praktyk w odniesieniu do tych przedsięwzięć i do oceny tego, w jaki sposób parlamenty narodowe mogą poprawić współpracę w tej dziedzinie.
  6. COSAC zwraca uwagę, że przeważająca większość parlamentów narodowych z zadowoleniem przyjęła inicjatywę Komisji dotyczącą przekazywania wniosków legislacyjnych i innych dokumentów bezpośrednio do nich. Skutki tej inicjatywy będą z jednej strony zależeć od tego, w jaki sposób każdy z parlamentów narodowych postanowi traktować tę nową procedurę, a z drugiej strony od sposobu, w jaki Komisja będzie reagować na uwagi kierowane do niej przez parlamenty narodowe. Parlamenty narodowe zobowiązują się jak najszybciej przekazywać sobie wzajemnie oświadczenia, które skierowały do Komisji. COSAC w odpowiednim czasie przeprowadzi wstępną ocenę dialogu między Komisją i parlamentami narodowymi, w oparciu o uwagi przesłane do Komisji w sprawie projektów legislacyjnych i dokumentów konsultacyjnych przesyłanych bezpośrednio od dnia 1 września 2006 roku.
  7. COSAC uznaje wagę współpracy parlamentarnej w obszarze wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, w szczególności w odniesieniu do decyzji podejmowanych w obrębie trzeciego filaru. COSAC wzywa przyszłe prezydencje do zbadania, w jaki sposób parlamenty narodowe mogą poprawić współpracę w tej dziedzinie.
  8. COSAC zwraca uwagę, że IPEX może zwiększyć współpracę parlamentarną w dziedzinie kontroli nad obszarem wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości. COSAC zwraca się do Rady IPEX, aby ta podjęła konieczne kroki w celu stworzenia platformy wymiany informacji między parlamentami narodowymi w sprawach dotyczących trzeciego filaru.
  9. COSAC z zadowoleniem przyjmuje propozycję debat nad Roczną strategią polityczną Komisji na wiosennych posiedzeniach COSAC. W przeciwieństwie do Programu legislacyjnego i prac Komisji Roczna strategia polityczna Komisji jest otwarta do dyskusji i poprawek, co daje parlamentom możliwość wywierania na nią wpływu.
  10. COSAC zwraca uwagę, że Sekretariat przyczynia się do skuteczności COSAC. COSAC zwraca także uwagę, że większość parlamentów narodowych wyraziła wolę uczestniczenia w kosztach tego parlamentu narodowego, który oddeleguje urzędnika na stanowisko stałego członka Sekretariatu od stycznia 2008, w razie potrzeby na zasadach dobrowolności. COSAC wyraża nadzieję, że wszystkie delegacje potwierdzą wolę wyrażoną przez większość parlamentów narodowych, aby w 2007 r. status Sekretariatu został wpisany do Regulaminu. COSAC zachęca parlamenty wszystkich państw członkowskich do wyznaczenia i przedstawienia odpowiednich kandydatów na stałych członków Sekretariatu, którzy objęliby swoje stanowiska w styczniu 2008 roku.

wróć do góry