Strona główna > Współpraca międzyparlamentarna > Wielostronna współpraca parlamentarna > COSAC > Posiedzenia COSAC > XXXVII COSAC

 

logo be

AAA Drukuj

XXXVII COSAC

13-15.05.2007, BERLIN

SKŁAD DELEGACJI

Pos. Karol Karski (PiS) – przewodniczący Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP, pos. Grażyna Ciemniak (SLD) - wiceprzewodnicząca Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP, pos. Andrzej Gałażewski (PO) – wiceprzewodniczący Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP, pos. Małgorzata Sadurska (PiS) – członek Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP, sen. Edmund Wittbrodt (PO) – przewodniczący Komisji Spraw Unii Europejskiej Senatu RP, sen. Przemysław Berent (PO) – wiceprzewodniczący Komisji Spraw Unii Europejskiej Senatu RP

PORZĄDEK DZIENNY

Poniedziałek, 14 maja 2007

  1. Sprawy proceduralne
  2. Analiza przyszłych działań w obszarze oceny zasad pomocniczości i proporcjonalności
  3. Zmiany klimatu i jego ochrona – rola UE
  4. Wystąpienie kanclerz Republiki Federalnej Niemiec i przewodniczącej Rady Europejskiej Angeli Merkel na temat przyszłości Europy
  5. Ocena tzw. inicjatywy Komisji w zakresie bezpośredniego przekazywania dokumentów parlamentom narodowym
  6. Spotkanie przewodniczących w celu przygotowania konkluzji i stanowiska

Wtorek, 15 maja 2007

  1. ”UE i jej wschodni sąsiedzi – Rosja, Europa Wschodnia i Azja Środkowa”
  2. Dyskusja nad konkluzjami i stanowiskiem
  3. Dyskusja nad roczną strategią polityczną Komisji na 2008 rok
  4. Przyjęcie konkluzji i stanowiska

wersja pdf

Wkład wniesiony przez XXXVII COSAC

(Dz. Urz. UE 2007 C 206, s. 7)

Berlin, 13-15 maja 2007 r.  

1. Przyszłość Europy

1.1 COSAC z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Prezydencji poczynione w celu zgromadzenia rządów wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej i przedstawicieli instytucji europejskich w Berlinie z okazji pięćdziesiątej rocznicy podpisania traktatów rzymskich. COSAC odnotowuje znaczenie deklaracji berlińskiej i wyraża nadzieję, że będzie ona stanowić długotrwały, pozytywny bodziec dla integracji europejskiej. COSAC wzywa parlamenty krajowe do przyczynienia się do podniesienia świadomości o istnieniu tego dokumentu.

1.2 COSAC z zadowoleniem przyjmuje działania Prezydencji niemieckiej mające na celu ponowne włączenie traktatu konstytucyjnego do agendy europejskiej. Debata nad tą kwestią wejdzie w decydującą fazę wraz ze sprawozdaniem, jakie Prezydencja niemiecka złoży w czerwcu Radzie Europejskiej. COSAC docenia zdecydowane stanowisko Prezydencji popierające dokonanie ustaleń instytucjonalnych przed wyborami europejskimi w 2009 r.

1.3 COSAC popiera pomysł zwołania w drugiej połowie roku konferencji międzyrządowej z jasnym mandatem i harmonogramem. Celem konferencji byłoby wypracowanie rozwiązania, które niezależnie od prezentacji, odznaczałoby się zdecydowanym poszanowaniem treści i celów Traktatu ustanawiającego konstytucję dla Europy. Rozwiązanie takie powinno uwzględniać i zawierać odpowiedź na problemy, na które zwracano uwagę w niektórych państwach członkowskich, a także wspierać demokrację, przejrzystość i efektywność procesu podejmowania decyzji oraz ochronę praw obywateli. Należy ponadto podjąć wyzwania związane ze zmianą klimatu i bezpieczeństwem energetycznym. COSAC oczekuje, że parlamenty krajowe oraz Parlament Europejski będą dalej w pełni angażowane, a ich poglądy uwzględniane w należyty sposób. COSAC podkreśla, że wszystkie ustalenia instytucjonalne muszą brać pod uwagę istotną rolę, jaką parlamenty krajowe odgrywają w integracji europejskiej i procesie formułowania polityki europejskiej. Ich przyszła rola musi być przynajmniej równa roli przewidzianej w traktacie konstytucyjnym. Należy utrzymać, a także lepiej i efektywniej realizować załączony do traktatu konstytucyjnego Protokół w sprawie roli parlamentów krajowych w Unii Europejskiej oraz Protokół w sprawie zastosowania zasady pomocniczości i proporcjonalności, jak również nowy system, w oparciu o który Komisja przekazuje wszystkie wnioski bezpośrednio do parlamentów krajowych, wzywa je do zajęcia stanowiska w celu usprawnienia procesu formułowania polityki i udziela pisemnej odpowiedzi na te stanowiska.

1.4. COSAC odnotowuje, że Parlament Europejski planuje organizację spotkania z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego (Agora) i proponuje wspólne posiedzenia parlamentarne parlamentów krajowych i Parlamentu Europejskiego w celu wymiany poglądów i oceny szczytu Rady Europejskiej, a także perspektyw reformy traktatowej w trakcie oczekiwanej Konferencji Międzyrządowej.

2. Współpraca z Komisją Europejską i Radą

2.1 Nowy mechanizm, w oparciu o który Komisja bezpośrednio przekazuje parlamentom krajowym wszystkie nowe wnioski i dokumenty konsultacyjne, jest z zadowoleniem przyjmowany przez parlamenty krajowe jako wartość dodana. W celu poprawy tych ustaleń COSAC wzywa do wprowadzenia standardowej procedury przedstawiania dokumentów konsultacyjnych Komisji. COSAC z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Komisji ukierunkowane na przedstawianie parlamentom krajowym uzasadnionych odpowiedzi na ich uwagi i dalsze wyjaśnianie wniosków. COSAC wzywa Komisję do udzielania odpowiedzi na oświadczenia parlamentów krajowych w ciągu dwóch miesięcy i do podejmowania widocznych działań w sytuacji, gdy znaczna liczba parlamentów krajowych zgłasza zastrzeżenia do konkretnego wniosku, uzasadniając je w porównywalny sposób. COSAC doceniłby dalsze wyjaśnienia dotyczące systemu, w ramach którego Komisja zamierza reagować na oświadczenia parlamentów krajowych. Ponadto COSAC podkreśla wagę tego, by dokumenty konsultacyjne Komisji były tłumaczone na wszystkie języki urzędowe.

2.2 COSAC wzywa Komisję do podtrzymywania wysiłków w zakresie lepszego objaśniania wniosków w odniesieniu do zasady pomocniczości i proporcjonalności zgodnie z wytycznymi Protokołu w sprawie zastosowania zasady pomocniczości i proporcjonalności zawartego w traktacie amsterdamskim. Parlamenty krajowe z zadowoleniem przyjęłyby również wyjaśnienia dotyczące wyboru podstawy prawnej.

2.3 COSAC zachęca parlamenty krajowe do zamieszczania ich wniosków dotyczących szczegółowych środków UE na stronie internetowej IPEX w celu rozwoju wymiany poglądów między parlamentami krajowymi. Odpowiedzi Komisji na oświadczenia parlamentów krajowych powinny być też dostępne dla innych parlamentów krajowych. COSAC wzywa Komisję do oceny możliwości zamieszczania na stronie internetowej IPEX korespondencji z parlamentami krajowymi.\

2.4. COSAC wzywa Radę do oceny możliwości zamieszczania na stronie internetowej IPEX wniosków państw członkowskich wchodzących w zakres drugiego i trzeciego filara, w szczególności wszelkich wniosków legislacyjnych czy inicjatyw dotyczących ustanowienia obszaru wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, co może mieć bezpośredni wpływ na prawa i wolności jednostek.

3. Roczna strategia polityczna Komisji Europejskiej na 2008 r.

COSAC podkreśla znaczenie, jakie dla parlamentów krajowych ma informowanie ich o projektach politycznych Komisji na wczesnym etapie. COSAC oczekuje, że po oświadczeniu Komisji dotyczącym podjęcia zasadniczego dialogu z parlamentami krajowymi w sprawie jej priorytetów politycznych nastąpią konkretne działania, także w ramach COSAC. COSAC chciałby, by przy formułowaniu programu legislacyjnego i programu prac na 2008 r. Komisja wzięła pod uwagę stanowiska parlamentów krajowych.

4. Zmiany klimatyczne i ochrona klimatu – rola UE

4.1 Zmiany klimatyczne stały się kluczowym problemem publicznym w Europie. COSAC popiera wyodrębnienie zintegrowanej polityki klimatu i polityki energetycznej Unii Europejskiej, która powinna zapewniać trwały rozwój w odniesieniu do środowiska naturalnego, stymulować wzrost gospodarczy UE i wspierać jej konkurencyjność w świecie.

4.2 COSAC podkreśla, że UE jest zdecydowana objąć wiodącą rolę w walce ze zmianami klimatycznymi. Z zadowoleniem przyjmuje osiągnięte na wiosennym szczycie Rady Europejskiej w 2007 r. porozumienie w sprawie spójnej polityki w dziedzinie ochrony klimatu oraz energetyki. COSAC popiera zobowiązanie UE w zakresie ograniczenia emisji gazów cieplarnianych do 2020 r. o 20 % i z zadowoleniem przyjmuje gotowość zwiększenia tego celu do 30 %, zakładając że kraje rozwinięte zobowiążą się do porównywalnej redukcji emisji, zaś bardziej zaawansowane gospodarczo kraje rozwijające się wniosą wkład adekwatny do ich odpowiedzialności i możliwości. COSAC zachęca instytucje UE do zajęcia proaktywnego stanowiska w negocjacjach dotyczących międzynarodowego systemu w zakresie klimatu, który zastąpi protokół z Kioto.

5. Wymiar wschodni – Rosja, Europa Wschodnia, Azja Środkowa

5.1 COSAC podkreśla znaczenie poszerzenia europejskiego obszaru bezpieczeństwa, stabilizacji i dobrobytu. COSAC z zadowoleniem przyjmuje zatem wysiłki ukierunkowane na zwrócenie szczególnej uwagi na stosunki UE z jej sąsiadami na Wschodzie oraz z Azją Środkową, tak aby zapewnić dobrobyt i demokrację w tych regionach.

5.2 COSAC zachęca państwa członkowskie Unii Europejskiej do prowadzenia europejskiej polityki sąsiedztwa w bardziej spójny i jednolity sposób przy pełnym wykorzystaniu instrumentów i doświadczenia Rady Europy. COSAC podkreśla potrzebę wzmocnienia europejskiej polityki sąsiedztwa w celu stopniowego podnoszenia wschodnich sąsiadów UE na polityczny i gospodarczy poziom porównywalny z poziomem Unii.

5.3 COSAC podkreśla znaczenie stabilizacji i bezpieczeństwa na Ukrainie dla całego regionu, a także konieczność zdecydowanego i długoterminowego zaangażowania się UE we współpracę z Ukrainą. COSAC wzywa wszystkich polityków uczestniczących w niedawnym kryzysie politycznym do podjęcia wszelkich możliwych wysiłków mających na celu wypracowanie wspólnego rozwiązania.

5.4 COSAC uznaje potrzebę polepszenia współpracy regionalnej, w szczególności w regionie Morza Czarnego, z którym od momentu przystąpienia Rumunii i Bułgarii UE posiada wspólne granice. Region ten posiada ogromny potencjał dla współpracy gospodarczej i wzrostu.

5.5 COSAC podkreśla strategiczne znaczenie Azji Środkowej i wzywa do opracowania strategii UE na rzecz Azji Środkowej w celu wprowadzenia stabilizacji, pokoju i dobrobytu w całym regionie Morza Kaspijskiego.

5.6 Pragnąc, aby dialog między Unią Europejską a Rosją nabrał rzeczywistego impetu, COSAC wyraża nadzieję, że na szczycie w Samarze w dniu 18 maja 2007 r. usunięte zostaną wszystkie przeszkody dotyczące negocjacji umowy o partnerstwie i współpracy między Unią Europejską a Federacją Rosyjską. COSAC z głębokim zaniepokojeniem śledził wydarzenia, jakie w ostatnich kilku tygodniach miały miejsce w Moskwie, Sankt Petersburgu i Niżnym Nowogrodzie. COSAC z zadowoleniem przyjmuje jednak piątą rundę konsultacji w sprawie praw człowieka między Unią Europejską a Federacją Rosyjską w dniu 3 maja 2007 r. COSAC wzywa do prowadzenia jednolitej europejskiej polityki wobec Rosji w oparciu o zasadę solidarności państw członkowskich UE w ich stosunkach z Rosją, przy czym podstawą dialogu UE-Rosja jest zdecydowana obrona praw człowieka i wartości demokratycznych.


wersja pdf

Konkluzje

Berlin, 13-15 maja 2007  

1. Kontrole zasad pomocniczości i proporcjonalności

1.1 Kontrole zasad pomocniczości i proporcjonalności zainicjowane przez COSAC wniosły wartość dodaną do sposobu rozpatrywania spraw UE w większości parlamentów narodowych. COSAC postanawia zatem przeprowadzać co najmniej dwie dalsze kontrole pomocniczości i proporcjonalności rocznie.

1.2 Mechanizm wyboru [dokumentów] powinien być podobny do mechanizmu zastosowanego przy pierwszych dwóch kontrolach pomocniczości i proporcjonalności. Stosownie do tego, wyboru należy dokonywać na podstawie programu legislacyjnego i prac Komisji Europejskiej.

COSAC zgodził się, że procedura wyboru powinna przebiegać w sposób następujący:

    i. Parlamenty narodowe pragnące uczestniczyć w kontroli powinny zbadać, zgodnie z przyjętą przez siebie praktyką, roczny program prac Komisji Europejskiej na rok 2008, po jego przedstawieniu jesienią 2007 roku.

    ii. Parlamenty narodowe powinny poinformować prezydencję COSAC - jeżeli to możliwe, w listopadzie 2007 roku - o projektach, które chciałyby poddać kontroli przestrzegania zasad pomocniczości i proporcjonalności. W każdej chwili parlamenty narodowe mogą jednak składać dodatkowe propozycje.

    iii. Trojka prezydencji powinna określić projekty najczęściej wymieniane jako przedmiot kontroli i przedstawić odpowiednią propozycję parlamentom narodowym. Jeżeli w określonym czasie nie zostaną zgłoszone zastrzeżenia, trojka prezydencji oznajmi, że wyznaczone propozycje zostały zaakceptowane. Następnie, trojka prezydencji zwróci się do sekretariatu COSAC o rozpoczęcie procedury.

1.3 COSAC apeluje do najbliższych prezydencji o rozważenie zorganizowania, w trakcie jednego z przyszłych spotkań COSAC, dyskusji na temat pomocniczości i proporcjonalności, mającej na celu lepsze zrozumienie, z jednej strony, obu zasad, a z drugiej, procedury, jaka ma być stosowana przez parlamenty narodowe i instytucje europejskie. Skuteczność przyszłych kontroli pomocniczości i proporcjonalności może zostać poprawiona, jeżeli zostaną one przeprowadzone zgodnie ze wspólnie ustalonymi kryteriami.

1.4 Komisja odpowiedziała parlamentom narodowym w kwestii pomocniczości i proporcjonalności. Gdyby znacząca liczba delegacji COSAC wyraziła poważne obawy co do konkretnego projektu, można by było zwołać, z inicjatywy prezydencji, spotkanie COSAC, aby przedyskutować dalsze działania, jakie należało by podjąć.

1.5 W myśl zalecenia siódmego raportu półrocznego COSAC, skoordynowana kontrola europejskich projektów legislacyjnych powinna być kontynuowana. W tym celu prosimy, aby następne spotkanie COSAC zatwierdziło listę projektów legislacyjnych, które mają być poddane skoordynowanej kontroli przestrzegania zasad pomocniczości i proporcjonalności.

1.6 COSAC wzywa parlamenty narodowe i Parlament Europejski do aktywnego wkładu w zmniejszenie biurokratycznego obciążenia i nadmiernej regulacji.

2. Współpraca międzyparlamentarna

2.1 COSAC przypomina o zobowiązaniu podjętym w ustępie 6 konkluzji z XXXVI spotkania COSAC w Helsinkach, które odbyło się w dniach 20 – 21 listopada 2006 r., a mianowicie, aby jak najszybciej powiadamiać się wzajemnie o oświadczeniach przekazanych Komisji Europejskiej. W tym celu zachęca się parlamenty do intensywniejszego korzystania ze strony internetowej IPEX, służącej międzyparlamentarnej wymianie informacji.

2.2 COSAC z zadowoleniem przyjmuje wspólne spotkania parlamentarne Parlamentu Europejskiego i parlamentów narodowych; [COSAC] docenia wysiłki Parlamentu Europejskiego w tym względzie. Jednakże liczba takich spotkań nie powinna przekraczać obecnego poziomu, aby nie wpływać na podstawową pracę parlamentów narodowych. Świadomi toczącej się obecnie dyskusji w ramach Konferencji Przewodniczących Parlamentów Unii Europejskiej, COSAC podkreśla potrzebę większej koordynacji wspólnych spotkań z innymi gremiami międzyparlamentarnymi i zachęca najbliższe prezydencje do zorganizowania debaty nad możliwą strukturą przyszłej współpracy międzyparlamentarnej.

3. Współfinansowanie sekretariatu COSAC

3.1 COSAC z zadowoleniem przyjmuje trzynaście listów intencyjnych nadesłanych przez parlamenty COSAC lub izby parlamentarne, stwierdzających gotowość współfinansowania stałego członka sekretariatu COSAC oraz kosztów prowadzenia biura i strony internetowej COSAC. Dalszych dziewięć delegacji oznajmiło w czasie XXXVII spotkania COSAC swą gotowość podpisania i złożenia podobnych listów w najbliższej przyszłości. COSAC wyraża wdzięczność Parlamentowi Europejskiemu za jego stałą gotowość zapewnienia sekretariatowi niezbędnej powierzchni biurowej w swojej siedzibie w Brukseli.

3.2 COSAC wzywa prezydencję niemiecką i prezydencję portugalską, aby dalej gromadziły te listy z zamiarem osiągnięcia minimalnego uczestnictwa przynajmniej czternastu parlamentów narodowych państw członkowskich przed XXXVIII spotkaniem COSAC w Lizbonie.

4. Możliwe zmiany Regulaminu COSAC

4.1 COSAC wyraża poparcie wobec starań prezydencji niemieckiej, aby opracować projekt zmian Regulaminu COSAC, w celu włączenia przepisów dotyczących sekretariatu i stałego członka sekretariatu COSAC.

4.2 Konferencja odnotowała postępy w rozmowach na szczeblu politycznym. Zachęca się trojkę prezydencji do kontynuowania wysiłków, które powinny przygotować grunt dla podjęcia ostatecznej decyzji w trakcie prezydencji portugalskiej.

4.3 COSAC podtrzymuje swoje zaproszenie dla parlamentów wszystkich państw członkowskich do ustalenia i przedstawienia odpowiednich kandydatów na stanowisko stałego członka sekretariatu, który objąłby to stanowisko w styczniu 2008 roku.

Tłum. z jęz. angielskiego: Biuro Spraw Międzynarodowych Kancelarii Sejmu

wróć do góry